- URIMELIG: Disse elleve sangtalentene har alle skrevet under på en kontrakt som Musikernes fellesorganisasjon omtaler som «svært urimelig». Foto: TV2
- URIMELIG: Disse elleve sangtalentene har alle skrevet under på en kontrakt som Musikernes fellesorganisasjon omtaler som «svært urimelig». Foto: TV2Vis mer

Idol 2018

Slakter hemmelig Idol-kontrakt: - Kan i teorien bli bundet på livstid

Musikernes fellesorganisasjon mener kontrakten er «svært urimelig».

Ni unge sangtalenter gjenstår i finalerundene i årets Idol. De drømmer alle om å bli «Norges nye stjerne».

OPSJON: Dagbladet har fått tilgang på begge avtalene deltakerne må underskrive på, inkludert opsjonsavtalen med Universal Music.
OPSJON: Dagbladet har fått tilgang på begge avtalene deltakerne må underskrive på, inkludert opsjonsavtalen med Universal Music. Vis mer

Men for å komme dit har finalistene skrevet under på to hemmelige Idol-kontrakter, som Dagbladet har fått tilgang på. Underskriftene er en absolutt forutsetning for å få delta i finalen.

Urimelig

I tillegg til en deltakerkontrakt med produksjonsselskapet Fremantle, må de skrive under på en opsjonskontrakt med verdens største plateselskap, Universal Music.

Den gir plateselskapet rett til å inngå en framtidig avtale om utgivelse av musikk med artisten. Vilkårene er fastsatt på forhånd i kontrakten.

Innholdet i denne får Musikernes fellesorganisasjon (MFO) til å reagere kraftig.

- Avtalen framstår som svært urimelig for deltakerne, sier jurist Espen Eldøy i MFO.

«Premie»

I tidligere sesonger har en «platekontrakt» vært omtalt som selve premien. Men i promoteringen av årets program nevner ikke lenger TV 2-programmet ordet «premie» i omtalen.

Saken er den at Universal Music ikke er forpliktet til å signere verken vinneren eller resten av finalistene. Artistene har derimot forpliktet seg til plateselskapet, dersom Universal Music vil det.

Men Eldøy, som jobber med kontrakter til daglig, ville ikke anbefalt artistene å skrive under i utgangspunktet.

Livstid

Å inngå opsjonsavtaler er ikke uvanlig i musikkbransjen, opplyser Eldøy.

Det er mangelen på forhandling, lengden og ubalansen i kontrakten som er oppsiktsvekkende.

Den gir Universal Music en uforpliktende rett til å utløse hele 9 opsjoner, som hver innebærer mellom tre og seks innspillinger.

Dersom selskapet benytter seg av alle opsjonene, blir artisten forpliktet til å medvirke på 55 låter.

IDOL: En 19 år gammel Idol-deltager var ukysset da 33 år gamle Katy Perry kysset han. Det har skapte sterke reaksjoner. Video: American Idol Les hele saken her: https://goo.gl/hXM2XV Vis mer

- Det er ikke mulig å fastslå hvor langvarig denne avtalen i praksis kan bli, fordi avtalen ikke definerer lengden på hver såkalte «innspillingsforpliktelse». Deltakeren kan i teorien bli bundet til selskapet på livstid, sier Eldøy.

Tar man utgangspunkt i at en innspillingsforpliktelse varer i ni måneder, slik den gjorde med Idolvinner Ingar i 2014, kan kontrakten vare i seks og et halvt år om alle opsjoner påberopes.

RØK UT: Emma Noor røk ut av programmet forrige fredag, men Universal Music har rett til å påkalle den første opsjonen i kontrakten med henne frem til 30 dager etter finalesendingen.
RØK UT: Emma Noor røk ut av programmet forrige fredag, men Universal Music har rett til å påkalle den første opsjonen i kontrakten med henne frem til 30 dager etter finalesendingen. Vis mer

Dersom selskapet benytter seg av tenketida på seks måneder mellom hver opsjon, kan det bli fire og et halvt år til.

Artisten er bundet til Universal Music, fram til selskapet eventuelt løser dem fra kontrakten, eller velger å ikke løse inn neste opsjon.

Ingen kontroll

Vilkårene i kontrakten for øvrig er også kritikkverdige, ifølge Eldøy.

De legger opp til at Universal Music eier all musikken som artisten medvirker i under avtaleperioden. Dermed mister de kontrollen på hvordan låtene forvaltes i alle framtid.

Eksempelvis kan plateselskapet selge rettighetene til hvem de vil, uten artistens godkjennelse.

- Avtalen sier mye om plikter artisten har overfor selskapet, men lite eller ingenting om hva selskapet forplikter seg til å gjøre for å jobbe med og bygge opp artisten. Avtalen er således svært ensidig, sier Eldøy.

Artisten får 15 prosent av nettoinntektene fra musikken, noe Eldøy mener er et lavt tall. De reagerer også på at selskapet skal ha ti prosent av artistens bruttoinntekter fra konserter, altså før utgifter er betalt.

En liknende bestemmelse gir selskapet ti prosent av inntekter fra artistens merchandise.

«Vi holder oss innenfor vanlig praksis» Bjørn Rogstad, Universal Music

- Universal Music skal altså her ha en del av inntektene fra flere aktiviteter til tross for at de verken har hatt jobb med aktiviteten eller bærer noe økonomisk risiko. Det mener vi er urimelig, sier Eldøy.

Dagbladet har kontaktet Universal Music, TV 2 og produksjonsselskapet Fremantle, men ingen av dem ønsker å kommentere kritikken direkte.

Forsvarer seg

Daglig leder i Universal Music Norway, Bjørn Rogstad, vil ikke svare konkret på Dagbladet spørsmål på telefon eller mail.

Ettersom de kontraktene er konfidensielle, vil han bare uttale seg på generelt grunnlag, i en mail.

- Vi holder oss innenfor vanlig praksis både i forhold til avtalens varighet og andre vilkår som regulerer partenes forpliktelser og rettigheter.

Rogstad skriver at kontrakten er basert på en internasjonal mal, og at den er langt mindre omfattende enn tilsvarende kontrakter i større markeder. Dette fordi den norske versjonen er basert på singelutgivelser og ikke album.

Han sier selskapet har rådet deltakerne til å ta kontakt med Universals advokat for «hjelp til å gjennomgå avtalen, eller til å få svar og rådgivning».

- Det har så vidt meg bekjent ikke oppstått konflikt én eneste gang i løpet av den tiden Idol har eksistert i Norge – og det med langt mer omfattende kontrakter. I norsk musikkbransje løses det meste med dialog, skriver han.

Gyllen snarvei

Daglig leder i produksjonsselskapet Fremantle, Petter Testmann-Koch, skriver i en mail at programmets suksess er avhengig av at deltakerne etablerer seg i musikkindustrien etter at kameraene er slukket.

- Idolproduksjonen gir unge talenter en mulig gyllen snarvei til en karriere på musikkscenen, og dette er ikke mulig med urimelige kontrakter.

Utover dette vil han ikke kommentere kontraktenes rimelighet eller hvor vidt han mener ordningen med Universal Music er god. Han begrunner dette med at kontraktene er konfidensielle.

Testmann-Koch understreker imidlertid at det er «essensielt for Fremantle at deltakerne er fullt innforstått med innholdet i kontrakten de skriver under på».

God plattform

TV 2s programredaktør, Jarle Nakken, vil heller ikke kommentere direkte spørsmål om kontraktene.

- Deltakerne har møter med både produksjonsselskap og plateselskap om dette, så alle har gjort sitt ytterste for å forsikre seg om at alle deltakerne skal være fullt ut informert og innforstått med innholdet i kontraktene når de underskrives, skriver han.

Videre peker han på at Idol har hjulpet «en lang rekke norske artister i gang med sine karrierer».

- Musikkbransjen har endret seg mye de siste ti åra, og Idol er et internasjonalt format som utvikler seg i takt med utviklingen i bransjen. Vi mener fortsatt det er en god plattform for mennesker med en artistdrøm som de ønsker å sette ut i livet.