Innovasjon Norge

Slakter Innovasjon Norge: - Lurer barn

Nyheten om Sommarøy som ville kvitte seg med tida gikk verden over, men den var ikke sann. Nå sier Innovasjon Norge unnskyld, og legger seg flate.

SIER UNNSKYLD: Innovasjon Norge går nå ut og beklager en kampanje fra Sommarøy i Troms. Over 1000 internasjonale medier omtalte en historie de plantet som sann, men det var den ikke. Foto: Innovasjon Norge
SIER UNNSKYLD: Innovasjon Norge går nå ut og beklager en kampanje fra Sommarøy i Troms. Over 1000 internasjonale medier omtalte en historie de plantet som sann, men det var den ikke. Foto: Innovasjon Norge Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm til NRK.

Nyheten om øysamfunnet Sommarøy i Troms som skulle etablere en «tidløs sone i nord» har gått verden rundt de siste ukene. Nå viser det seg at det hele bare er oppspinn - et PR-stunt organisert av Innovasjon Norge, finansiert av norske skattepenger.

NRK, VG, Dagens Næringsliv, TV 2 og Aftenposten er blant de norske mediene som siden starten av juni har omtalt det som først ble framstilt som et lokalt innbyggerinitiativ. Historien spredte seg snart langt utover Norges grenser.

Dagbladet skrev også om saken: Det het seg at Sommarøy ikke lenger ville forholde seg til tidsfrister, som for eksempel åpningstider i butikkene. Den første pressemeldingen ble sendt ut 5. juni, frontet av lokalmann og «initiativtaker» Kjell Ove Hveding. Han fortalte da ikke at han jobbet for byrået PR-operatørene som igjen var hyret av Innovasjon Norge. Innovasjon Norge eies av Nærings- og fiskeridepartementet og Norges fylkeskommuner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer