- Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm til NRK.
Nyheten om øysamfunnet Sommarøy i Troms som skulle etablere en «tidløs sone i nord» har gått verden rundt de siste ukene. Nå viser det seg at det hele bare er oppspinn - et PR-stunt organisert av Innovasjon Norge, finansiert av norske skattepenger.
NRK, VG, Dagens Næringsliv, TV 2 og Aftenposten er blant de norske mediene som siden starten av juni har omtalt det som først ble framstilt som et lokalt innbyggerinitiativ. Historien spredte seg snart langt utover Norges grenser.
Dagbladet skrev også om saken: Det het seg at Sommarøy ikke lenger ville forholde seg til tidsfrister, som for eksempel åpningstider i butikkene. Den første pressemeldingen ble sendt ut 5. juni, frontet av lokalmann og «initiativtaker» Kjell Ove Hveding. Han fortalte da ikke at han jobbet for byrået PR-operatørene som igjen var hyret av Innovasjon Norge. Innovasjon Norge eies av Nærings- og fiskeridepartementet og Norges fylkeskommuner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger