MISFORNØYD MED MANUS: Skuespiller Geir Kvarme mener elendige manus og svak sjangerforståelse må ta skylda for at norske tv-serier ikke kan konkurrere med «Downton Abbey» og «Mad Men». Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
MISFORNØYD MED MANUS: Skuespiller Geir Kvarme mener elendige manus og svak sjangerforståelse må ta skylda for at norske tv-serier ikke kan konkurrere med «Downton Abbey» og «Mad Men». Foto: Terje Bendiksby / ScanpixVis mer

Slakter norsk tv-drama

Geir Kvarme mener dårlige manus ødelegger for norske dramaserier.

(Dagbladet): I en kronikk i lørdagens avis skriver Kvarme at norsk drama altfor ofte svikter «på basale forutsetninger for å kommunisere og engasjere et publikum».

Skuespilleren mener elendige manus og svak sjangerforståelse må ta skylda for at norske tv-serier ikke kan konkurrere med kritikerroste dramaserier som «Downton Abbey» og «Mad Men».

«Jeg vil hevde at problemet ikke er skuespillerne, men at det skrives for dårlig tv-drama i Norge», konkluderer Kvarme. Skuespilleren mener manusforfatterne må legge større vekt på «sammensetningen av interessante rollekarakterer som utvikler troverdige og interessante handlingsforløp».

- Må prioriteres
- Jeg er helt enig. Manus er noe man tar altfor lett på i norsk film og tv-serier. Det er manuset er basisen for det hele, og det å legge ressurser i å utvikle manus er noe av det viktigste man kan gjøre. Man bygger ikke skyskrapere basert på skissetegninger gjort på en serviett, sier regissør og manusforfatter Ulrik Imtiaz Rolfsen.

Siv Rajendram Eliassen har skrevet manus til tv-serier som «Ran», «Størst av Alt», og «Kodenavn Hunter». Hun er enig i at man bør prioritere manusarbeid i større grad.

- Enhver produksjon starter med selve historien, og den blir aldri bedre enn manuset. Derfor er det på tide å innse at vi må bruke mer tid og ressurser i denne fasen, slik de gjør i Danmark. Vi må også våge å legge ned prosjekter når vi ser at manuset ikke blir godt nok, sier Rajendram Eliassen.

Vil ha modningsprosess Manusforfatteren etterlyser også utvikling på andre områder.

ENIG: Arne Berggren mener norsk tv-drama er bedre enn sitt rykte, men ønsker seg både bedre manus og bedre skuespillere.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
ENIG: Arne Berggren mener norsk tv-drama er bedre enn sitt rykte, men ønsker seg både bedre manus og bedre skuespillere. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Det som trengs, er en modningsprosess og en profesjonalisering i alle ledd. Den danske filmprodusenten Peter Aalbæk Jensen sa nylig at de ligger ti år foran sine norske kolleger. Det tar tid å bli en fullbåren produsent, og det samme gjelder manusforfattere og skuespillere. For ikke å snakke om regissørene, sier hun.

Arne Berggren, «Hotel Cæsar»s nye showrunner, mener skuespillerne må ta sin del av ansvaret for utviklingen av norsk drama.

- Jeg mener norsk tv-drama faktisk er langt bedre enn sitt rykte. Men det er ikke bare manus som må og kan bli mye bedre, det er også skuespillerne. Jeg er lei av dette unnvikende hverdagsspillet vi blir utsatt for på norsk TV, all denne mumlingen og naturligheten. Det må de tåle å høre.

ENIG: Regissør og manusforfatter Ulrik Imtiaz Rolfsen mener manus må bli viktigere for norsk film og TV. - Man bygger ikke skyskrapere basert på skissetegninger gjort på en serviett. 
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
ENIG: Regissør og manusforfatter Ulrik Imtiaz Rolfsen mener manus må bli viktigere for norsk film og TV. - Man bygger ikke skyskrapere basert på skissetegninger gjort på en serviett. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer