Slakter VGs management-byrå: - Dobbeltrolle

Flere eksperter mener VG havner i en presseetisk skvis etter opprettelsen av managementselskapet Max Social i fjor høst.

MED PÅ LAGET: Kristin Gjelsvik og mannen Dennis Poppe Thorsen er begge representerte av management-byrået Max Social, som eies av VGTV. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MED PÅ LAGET: Kristin Gjelsvik og mannen Dennis Poppe Thorsen er begge representerte av management-byrået Max Social, som eies av VGTV. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det var i november i fjor at VGTV annonserte at de hadde opprettet et såkalt «inhouse» management-byrå ved navn Max Social.

Det ferske byrået kan skilte med store navn som Sandra Lyng, Marcus & Martinus, og Kristin Gjelsvik, i tillegg til kjente VGTV-fjes som Vegard Harm og Mads Hansen.

Avisa har tilsynelatende ingen konsekvent praksis med å opplyse om VGs forbindelse til profilene. I flere saker Dagbladet har gått gjennom, blant annet om Max Social-profilene Ida Fladen, Mona Berntsen, og Sandra Lyng, er det ikke opplyst om dette.

Kun i denne saken, om musikk-duoen Marcus & Martinus, har avisa gjort leserne oppmerksomme på koblingen til sitt eget management-byrå.

- Får frysninger

Per Edgar Kokkvold er tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund. Han forteller at ordet «inhouse managementselskap» gir ham frysninger.

- Jeg mener journalister og mediehus skal drive med journalistikk, ikke med alt annet, sier han til Dagbladet.

Kokkvold påpeker at et helt kapittel i Vær Varsom-plakaten handler om «integritet og troverdighet».

- Det er ikke tilfeldig, for det er integritet og troverdighet vi lever av. Punkt 2.2 i plakaten pålegger mediene å verne om sin uavhengighet og troverdighet, og unngå dobbeltroller som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer