Munchmuseet:

Slaktes: - Får lyst til å skrike

Den britiske avisa The Guardian er ikke imponert over det nye Munchmuseet i Oslo og sparer ikke på kruttet når de omtaler det nye bygget.

MUNCH: Arkitektene Juan Herreros og Jens Richter fra Estudio Herreros svarer på spørsmål rundt kritikken av det nye Munch. Reporter: Kjetil Stoveland. Video: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fredag ble det nye Munchmuseet i Bjørvika i Oslo offisielt åpnet. Meningene om hvordan bygget ser ut, både på innsida og utsida, er mange – men den britiske avisa levner liten tvil om hva de mener om det omstridte bygget, skriver Aftenposten.

The Guardian-journalist Oliver Wainwright beskriver bygget som «et illevarslende grått tårn som knekker på toppen som en militær utkikkspost som holder øye med fjorden».

Han kritiserer også innsida som han mener er kald, og sammenlikner det med en flyplass med grå gulv, vegger og tak.

Live-published photos and videos via Shootitlive

- Så treffende at et bygg dedikert til livet og arbeidet til Edvard Munch gjør at du får lyst til å skrike, skriver Wainwright.

- Munch var aldri fri fra sine plager, og det skal heller ikke den besøkende være.

Han trekker deretter fram et sitat fra Munch der sistnevnte skrev: «Uten angst og sykdom er jeg et skip uten ror. Jeg vil beholde disse lidelsene.»

- Lite visste han hvordan traumer hans ville vedvare - og ende opp med å bli utarbeidet i en 60 meter høy angstfull monolitt av aluminium og glass, konkluderer Wainwright.

- Grått, industrielt og stygt

Flere norske anmeldere har vært spesielt kritiske til utsida av museet.

Arkitektur- og kunstkritiker Mona Pahle Bjerke i NRK oppsummerer museet slik flertallet av anmelderne gjør.

- Det nye Munchmuseet er grått, industrielt og stygt høyhus. Men den fantastiske kunsten gir sjel og varme til museet, skriver Pahle Bjerke.

- Arkitekturen er kald, men Munchs malerier og utstillinger løfter museet betydelig.

Stor debatt

I 2016 ble byggesteinen lagt ned for det nye museet. Både før, under og etter byggeprosessen har bygget blitt svært omdiskutert, fasaden spesielt.

I de originale tegningene fra det spanske arkitektfirmaet Estudio Herreros, skulle museet bære preg av en glassfasade. Det viste seg derimot umulig å få tak i et slikt glass. Derfor består store deler av fasaden av aluminium.

Det spanske arkitektkontoret Estudio Herreros har tegnet signalbygget. Dagbladet møtte de to arkitektene Juan Herreros og Jens Richter under åpninga av museet.

Herreros sa da at de mener de har prøvd å gjøre sitt beste, og vært i dialog og flere ganger endret prosjektet etter reaksjonene som kom.

Herreros mener Munchmuseet ikke er en bygning som prøver å være luksuriøs.

- Vi skal lage museum med et hjemlig innhold der folk skal ønske å være, sa Herreros til Dagbladet.

Richter sa at arkitektene har lyttet til og deltatt i mange av diskusjonene om utformingen av museet.

- Selvfølgelig er dette eksponert for ulike meninger, og det er bra. Men vi ser fram til at alle folkene kan komme til bygningen, og gjøre opp sin egen mening, sa Richter til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer