Nasjonalmuseet:

Slaktes: - Kulturens kirkegård

Nasjonalmuseet får slakt av arkitekturredaktøren i den danske avisa Politiken. - Er det her norsk kultur vil gå hen for å dø, spør han.

FÅR KRITIKK: Nasjonalmuseets arkitektur får kritikk av arkitekturredaktøren i avisa Politiken. Han mener museet føles som «kulturens kirkegård». Foto: Annika Byrde / NTB

FÅR KRITIKK: Nasjonalmuseets arkitektur får kritikk av arkitekturredaktøren i avisa Politiken. Han mener museet føles som «kulturens kirkegård». Foto: Annika Byrde / NTB

Vis mer
Publisert

Nasjonalmuseet åpna i forrige uke, og både før og etter åpning har debatten om både kunsten og arkitekturen på museet rast.

Arkitekturredaktør i den danske avisa Politiken, Karsten Ifversen, slakter flere deler av museets arkitektur. Han skriver blant annet at museet føles som «kulturens kirkegård».

- Konservativ, kjølig og uforanderlig verner den om sitt indre. Er det her norsk kultur vil gå hen for å dø? spør Ifversen.

Det er langt fra det eneste han er kritisk til. Han mener museet utvendig framstår som en «nærmest ugjennomtrengelig steinblokk» til 6,2 milliarder kroner, med få vinduer og dårlig innsyn. Han skriver at fasaden reiser seg som en vegg fra bakken, men noen steder er det brutt opp med søkk inn i veggen, som minner om overbygde balkonger.

- Åpningen virker dødere i blikket enn øyehulene i et kranium, skriver Ifversen.

Han skriver også:

- Det er en arkitektur stille som graven, skriver Ifversen.

Han skriver også:

- Jeg har ikke noe imot tyngde og alvor i arkitekturen. Den er bare veldig unordisk. Spesielt i moderne tid. Men det kan også snart være slutt.

Ifversen ender med å gi museet tre av seks hjerter.

- Sånn skal det være

Nasjonalmuseet har blitt forelagt kritikken fra Ifersen. Kommunikasjonsdirektør ved museet, Eirik Kydland mener det er helt naturlig, og kjempebra at bygget skaper diskusjon.

- Noen av kvalitetene som Ifversen misliker, er det andre kritikere som framhever som styrker. Sånn skal det være når et museumsbygg som dette reises midt i byen, sier Kydland til Dagbladet.

Han sier at de ansatte ved museet er veldig fornøyd.

- Museet er bygd for at vi skal ta vare på og vise fram vår felles kunst og kulturskatt. Det er tilpasset på en veldig god måte. Så er det opp til oss å sørge for at bygget oppleves som åpent og relevant for publikum, sier Kydland.

- Var dere forberedt på kritikk?

- Det er ikke overraskende i det hele tatt. Den diskusjonen har gått i mange år, sier Kydland.

- Bunkeraktig

Arkitektur- og kunstkritiker i NRK, Mona Pahle Bjerke, gir museet både ros og kritikk.

Hun omtaler museet som en «bunkeraktig skattkiste». I sin anmeldelse skriver Bjerke at hun har sans for det bunkeraktige ved bygningen. Hun påpeker imidlertid at arkitekturen gjør at gjestene ikke vet hvor man skal gå inn.

Hun trekker også fram at museet kjennetegnes av en formgjerrighet.

- Det er riktignok slik at mesteren viser seg i begrensningene, men her har man kanskje begrenset seg i litt for stor grad, skriver Bjerke.

Hun kommer imidlertid med mye ros til innsida av museet, men påpeker at det er som en labyrint, og lett å gå seg vill.

- Men for et vidunderlig sted å gå i sirkler, skriver Bjerke.

MOTHER OF CREATIONS: Madonna får kritikk for sitt nye kunstsamarbeid med Beeple, Mother Of Creations. Video: motherofcreations.xyz. Reporter: Marthe Tveter Gjønnes. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer