Slapp tango i Paris

Tidvis velskrevet roman om erotisk besettelse, men alt i alt et uspennende prosjekt.

Erotiske romaner ønskes alltid velkommen, om enn med visse forbehold. Banaliteter og annen kjedsomhet er forbudt, og leseren kan forlange å bli forført. Sexkjøp er ingen spøk, og Tor Edvin Dahls nyeste roman koster tross alt 279 kroner.

På en kafé i Paris sitter 35-årige, norske Lars Harald Hardin. Hjemme i Norge er han trygt gift, og hans franske forretningsreise ser ikke ut til å by på overraskelser av noe slag. Så får han øye på en mystisk, sensuell kvinne med ertende blikk, og Paris blir aldri den samme igjen. Byen er med ett blitt til et berusende fantasilandskap, og Lars Harald gir seg driftene i vold. Snart er han hodestups viklet inn i et besettende, nevrotisk forhold - med bedratte ektefeller, lesbiske undertoner og utmattende seksuelle eventyr. Den underskjønne viser seg dessuten å være norsk, uten at dette gjør situasjonen mindre eksotisk. «Er kjærlighet galskap?» spør en fortumlet og sexfiksert Lars Harald. Si det. Litterært vanvidd er det ikke snakk om.

Raffinert

For Tor Edvin Dahl greier aldri å fullbyrde den seksuelle spenningen som ville ha revet leseren med. Selv om vi aldri så gjerne ville det slik, og selv om bokas innledende sider er både pirrende og språklig løfterike.

Det kan virke som om forfatteren har arbeidet mest med romanens anslag, der fortellingens ramme bygges opp - og der språket gjenspeiler stor grad av bevissthet. En gjennomgående raffinert og halvt umerkelig bruk av beslektede ord og begreper ses tydelig. En kvinne løfter på «skjørtekanten», før hun en halv side seinere beskrives som «oppskjørtet, ved en annen anledning blir en «brann» beskrevet, mens en erotisk «gnist» like etter «gløder» mellom de to elskende. Det er nennsomt gjort, og forventningene stiger.

Pratsomhet

Men så, merkelig nok, glir historien inn i pratsomheten. Erotikkens ofre skal nå på død og liv snakke sammen, om følelser og sex og Paris og fanden-og-hans-oldemor, og sannelig er livet vanskelig. Hvordan en begavet forfatter kan velge å skusle bort magien på så trivielt vis, se det er en gåte - men like fullt et sørgelig faktum. Ekstra synd er det fordi boka faktisk avrundes med elegant og urovekkende snert. Men så er det slutt, og ikke var det særlig godt heller. Vi vil ha penga tilbake.