Slår tilbake

Etter å ha gjennomgått fjorårets «annus horribilis» - med nedsabling fra journalister og et tredjealbum som ikke bare var vanskelig, men umulig å høre på - slår Tricky tilbake med sitt beste album siden «Maxinquaye».

Det var, i likhet med de tre albumene til de tidligere bandkollegene i Massive Attack, skjellsettende i å gi nittitallet musikalsk identitet. Bekmørk musikk med tunge beats, og tekster som overgår hverandre i «jeg-har-mer-angst-enn-deg»-attityde, er i dag like «nittitallsk» å regne som grønsj og ironi. Humoristisk har den fått merkelappen Goth-hopp, en sjanger Tricky dro med seg farlig langt i avgrunnen.

Behersket

Tricky valgte å rendyrke en beklemmende milleniumsangst på den relativt vellykte oppfølgeren «Pre-Millenium Tension». På det vanskelige tredjealbumet «Angels With Dirty Faces» tryna han derimot så grundig at hele musikkbransjen ble bekymret for mannens mentale helse. Redde ble de først etter at han begynte å banke opp journalister, som i samlet styrke drepte «Angels...» før den nådde gata.

Men motgang gir styrke - selv i den destruktive platebransjen. Etter første gjennomlytt av den fabelaktig korte «Juxtapose» låter Tricky overraskende behersket - nesten nobel i sin mumlende hviske-ræpp. Helt til du skjønner hvor mye sinne disse 35 minuttene rommer.

Koker over

På platas beste kutt, «Hot Like A Sauna», koker sinnet bokstavelig over. En hvinende vannkoker blir fulgt av tekstlinjene «Hell is round the corner. Hot like a sauna». Så følger hans patenterte «beats noir», en mørk miks av dempet heavy metal og mer eller mindre løpske rytmer, som preger hele «Juxtapose».

Pessimistisk, ja. Men det låter sjelden mer tiltalende enn når Tricky plasserer sin vrede på musikkbransjens mindre verdige sider.

«Juxtapose» slippes 16. august.

COMEBACK: Dagbladets anmelder mener Tricky gjør et vellykket comeback.