Slår ut «Cæsar»

NRKs faktaprogrammer har danket ut TV2-såpa «Hotel Cæsar». I fjor hadde «Cæsar» hundre tusen flere seere enn «FBI», «Puls» og «Ut i naturen». Nå er situasjonen motsatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Vårsesongen 2000 hadde «Hotel Cæsar» 647 000 seere. I år er tallet redusert til 510 000. Samtidig har «Forbrukerinspektørene» økt fra 558 000 til 613 000, «Puls» fra 534 000 til 604 000 og «Ut i naturen» fra 549 000 til 604 000.

Seriøs seier

Redaksjonssjef Elisabet Grøndahl som leder NRKs samfunnsredaksjon mener utviklingen er en seier for NRKs vilje til satsing på seriøs journalistikk.

- Vi prøver å presentere viktig og vesentlig stoff om folks hverdag på en spenstig måte, Tallene tyder på at vi klarer å engasjere, sier Grøndahl. Og legger til:

- Utenlandske TV-folk som besøker Norge påpeker det unike i at faktaprogrammer kan konkurrere ut en egenprodusert såpeserie i prime time.

Vil ha kunnskap

Snorre Tønset i «Forbrukerinspektørene» melder om mye og positiv respons fra seerne.

- Tilbakemeldingene går på at at vi tar tak i ting de bryr seg om og er opptatt av. Det er vi i FBI selvfølgelig veldig glade for, sier Tønset.

- Vi merker et sug blant folk om at tv ikke bare skal være underholdning. De vil også ha ny kunnskap. Ut over våren pleier alle å få færre seere, mens vi har holdt våre. På det beste har vi vært på høyde med Dagsrevyen, opplyser Snorre Tønset.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer