Slåss for livet

NEW YORK (Dagbladet): - Ville du gå inn i en platebutikk og stjele en CD? Det er akkurat det samme når folk går inn på sine datamaskiner og stjeler vår musikk.

Dette sier Britney Spears på en helsides annonse i gårsdagens New York Times. Hun er en av 86 artister som er med i et opprop mot nedlasting av musikk fra Internett. Hun har selskap av så forskjelligartede artister som Luciano Pavarotti, P. Diddy, Elton John og Eminem. Alle oppfordrer de publikum til å si nei til nedlasting - fordi det truer hele musikkbransjen. Ikke bare utøvere, men også lydteknikere, produsenter, ingeniører, skribenter, ansatte i plateselskaper og butikker.

Salget ned 7 prosent

Aksjonen illustrerer alvoret musikkbransjen nå føler. Første halvår i år gikk salget av CD-er i USA ned med 7 prosent og bransjen selv mener det skyldes ulovlig Internett-kopiering.

- Vi står overfor en hel generasjon av mennesker som ikke vet at det å laste ned musikkfiler fra Internett er å stjele, sier visestyreformannen i EMI Recorded Music til New York Times.

Gruppa som nå skal slå tilbake er en koalisjon av forskjellige yrkesgrupper i musikkbransjen. De kaller seg Music United for Strong Internet Copyright og har sitt utspring i organisasjonen for amerikanske plateselskaper. Det er disse som økonomisk står bak kampanjen. TV-innslag og svære annonser mot piratkopiering er ventet å koste flere millioner dollar.

Verdig trengende?

Helt uproblematisk er ikke kampanjen. Amerikanske medier spør for eksempel om folk flest vil føle sympati for manglende inntekt til steinrike artister. Sean Combs, tidligere Puff Daddy nå P. Diddy, er en av underskriverne. Han tjener store penger på sin kleskolleksjon, klær som den vanlige internettmusikkbruker ikke er i nærheten av å kunne kjøpe. Også Madonna, Elton John og Enrique Iglesias har til smør på brødet.

Seg selv å takke

- Dette er ikke en kampanje for å vekke sympati. Vi sier at nedlasting er et problem, det angår oss og det er ulovlig, sier Hilary Rosen, toppsjef for amerikanske plateselskaper.

Heller ikke alle er villig til å føle med artister og selskaper. Konsulentfirmaet KPMG har analysert platebransjen og slår fast at den bruker altfor mye tid og penger på å bekjempe piratkopiering, i stedet for å finne nye måter å tjene penger på musikkdistribusjon.

Men det haster, Stevie Wonder sier det slik i avisannonsen:

- Vår industri må ta kraftig avstand fra tyveriet av vår musikk og våre tekster, hvis ikke vil musikken og tekstene bli like billig som søppelet i gatene.

ANNONSEN i New York Times i går.
IKKE STJEL MUSIKKEN VÅR!: Elton John, Luciano Pavarotti, Britney Spears, Eminem og P. Diddy er fem av 86 artister som oppfordrer musikkpublikummet til ikke å laste ned musikken deres fra Internett.