SOLGT TIL NIGERIA: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
SOLGT TIL NIGERIA: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.Vis mer

Slik avslørte han krigsskipsskandalen

Fant «Falk», «Jo» og «Geir» i lovløst farvann på nettet.

(Dagbladet): Dagbladets journalist Kristoffer Egeberg (40) ble i kveld tildelt årets SKUP-pris for sin sin artikkelserie om Nigeria-båtene.

Egeberg tok i bruk både tradisjonelle og utradisjonelle journalistiske metoder for å avsløre at Forsvaret - via det britiske sikkerhetsselskapet CAS Global - har solgt en rekke marinefartøy til paramilitære selskaper i Nigeria.

Fartøyene er, på tross av Utenriksdepartementets strenge regler for eksport av militært materiell - gått til såvel den beryktede krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo som det sittende regimet i Nigeria, og kan være med på å destabilisere sikkerhetssituasjonen i det enorme vestafrikanske landet.

Søkte i postjournalen Ifølge Olav Ljøsne, tidligere toppsjef for Shells olje- og gass-virksomhet i Afrika, har de seks marinefartøyene som er gått til Tompolo bidratt til å gi krigsherren makt til å kontrollere hele den nigerianske oljeeksporten, som er større enn den norske. Han skal nå være den suverent sterkeste maktfaktoren i Nigerdeltaet og kan når som helst stenge eller strupe landets oljeinntekter.

Egebergs avsløringer, som forsvarsministeren skal høres om i Stortinget 30. april, startet med et funn i Forsvarsdepartementets postjournal.

Journalen er, i likhet med all offentlig korrespondanse i Norge, åpen for hvem som helst å søke i.

Egeberg fant et notat om at et salg av marinefartøyet KNM «Horten» - som tidligere var brukt som kongeskip for Kong Olav  og skoleskip for kronprins Haakon Magnus - var stanset fordi Utenriksdepartementet hadde mottatt opplysninger om at fartøyet skulle nyttes til sikkerhetstjenester utenfor Somalias kyst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søkte i nettets fortid Nå var «Horten» imidlertid solgt til CAS Global, uten at notatet gikk inn på hva dette selskapet skulle bruke fartøyet til.

Det pirret nysgjerrigheten, og fikk Egeberg til å søke på det britiske selskapet på nettet. En utdatert og lite profesjonell nettside ga ham mistanke om at selskapet ikke var den globale sikkerhetsaktøren de ga uttrykk for å være.

Ved hjelp av Wayback Machine - en nettside som lagrer store deler av internett og gir mulighet for å se hvordan nettsteder så ut på forskjellige tidspunkter i fortida - klarte Egeberg dessuten å finne ut at et fransk leiesoldat-selskap tidligere hadde listet CAS Global blant sine samarbeidspartnere.

At CAS Globals adresse på Google Street View ga bilder av en campingplass med ATV-bane for utdrikningslag, fiskeplass, og hundekurs, styrket mistanken om at det dreide seg om et stråselskap. Andre nettsøk etablerte koplinger til paramilitære selskap i Nigeria og viste at CAS ofte hadde byttet identitet.

Fant båtene i lovløst farvann Det var dermed grunn til å lure på hvor marinefartøyene Forsvaret i det siste hadde avhendet, befant seg.

Til denne sporingen brukte Egeberg blant annet et snart ti år gammelt system utviklet av Dagbladet selv for overvåking av maritim trafikk - www.db.no/kystkartet - og nettstedet Marinetraffic, som delvis er generert av amatører og skipstrafikkentusiaster - såkalte skipsspottere.

Etter systematisk leting dukket norske marinefartøy som «Falk», «Jo» og «Geir» opp i Afrika, i et av verdens mest lovløse farvann, angivelig registrert som britiske lystfartøy, uten oppgitt eier.

Gjennom å søke på Google med Forsvarets egne bilder av marinefartøyene, istedet for verbale søkestrenger, kom den endelige bekreftelsen på at båtene var i Nigeria og at de ble brukt til væpnet piratbekjempelse - og treff på selskapet Global West Vessel Specialist. Selskapet viste seg å tilhøre Government «Tompolo» Ekpemupolo.

Dermed kunne den første i en lang rekke artikler om Forsvarets skandaløse båtsalg publiseres i Dagbladet 14. juni i fjor.

Underveis måtte Egeberg også gå flere runder med Forsvaret for å få innsyn i dokumenter.

Du kan lese hele Kristoffer Egebergs metoderapport her (PDF).