FRI OG FRANK: Frank Ocean har spilt verdens største plateselskap et puss. Så gjenstår det å se om det får noen følger. Foto: NTB Scanpix
FRI OG FRANK: Frank Ocean har spilt verdens største plateselskap et puss. Så gjenstår det å se om det får noen følger. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik ble verdens største plateselskap ført bak lyset for andre gang av samme mann

Det skjulte spillet om Frank Oceans nye album.

(Dagbladet): I helga ble et av årets mest omtalte album, Frank Oceans «Blonde», sluppet, etter gjentatte utsettelser.

En samlet musikkbransje har trodd at albumet ble gitt ut via plateselskapet Def Jam, men det viser seg nå å ikke stemme, ifølge albumets metadata.

Ocean ga før helga først ut et såkalt visuelt album kalt «Endless» - i praksis en 45 minutter lang musikkvideo - før han fulgte opp med det ordentlige albumet, «Blonde», et par dager etterpå.

Det pikante er at på førstnevnte verk står Def Jam oppført som utgiver, slik det også gjorde på debutalbumet «Channel Orange», mens Oceans eget plateselskap Boys Don't Cry står kreditert på «Blonde».

Ifølge Billboard og Forbes er det en kynisk og utspekulert grunn til dette:

Ocean ga ut ekstraverket «Endless» for å gjøre seg ferdig med det kontraktsfestede antallet album han måtte gi ut med Def Jam, som eies av verdens største plateselskap Universal Music, slik at han kunne gi ut det som blir regnet som hans ordentlige oppfølgeralbum selv.

Ifølge Billboard vil det øke andelen av inntektene hans tilknyttet «Blonde», som ventes å gå rett til topps på albumlista i USA, fra 14 prosent til 70 prosent. Verdens største plateselskap ble dermed sittende igjen uten en av deres mest profilerte artister, men med en 45 minutter lang «usalgbar musikkvideo» istedenfor.

Universal Music i Norge ønsker ikke å kommentere saken overfor Dagbladet.

Billboard skriver at selv om Universal Music og Def Jam verken har uttalt seg om saken eller gått til rettslige skritt foreløpig, så er det mye mulig at de kan ha grunn til å gjøre sistnevnte. Bransjebladet skriver at det er vanlig i platekontrakter som går over flere album at artisten har et vindu på et visst tidsrom hvor han eller hun ikke kan gi ut verk på andre plateselskaper som er i konkurranse med den siste utgivelsen, herunder «Endless». Def Jam skal også ha brukt 16 millioner kroner på innspillinga, en sum som det er spekulert rundt at Ocean allerede har betalt tilbake.

UTE AV GAMET: Som bildet viser, så er Def Jam rettighetshaver på «Channel Orange», men ikke på «Blonde». Def Jam står også som rettighetshaver på «Endless».
UTE AV GAMET: Som bildet viser, så er Def Jam rettighetshaver på «Channel Orange», men ikke på «Blonde». Def Jam står også som rettighetshaver på «Endless». Vis mer

Dette er imidlertid ikke første gang Frank Ocean havner i klinsj med Def Jam og Universal Music. Da han følte seg oversett av plateselskapet i opptakten til utgivelsen av «Nostalgia, Ultra» i 2011, la han ut mixtapen gratis på internett.

- Jeg. Gjorde. Dette. Ikke Island Def Jam. Det er derfor dere ikke ser deres logo på mitt arbeide. Det er ganske min feil at jeg stolte på den idiotiske advokaten min og signerte karrieren min over til et nedadgående selskap. Faen ta Def Jam og andre selskaper som underskriver avtaler med unge artister med drømmer og talent, men ikke har noen intensjon med å følge opp. Faen ta dem. Nå er det tilbake til hverdagen. Jeg har lyst på havregryn og toast, skrev Ocean på Twitter et par uker etter han hadde lekket sitt eget album.

FØRSTE LIVEOPPTREDEN: Dette er et opptak fra Frank Oceans første liveopptreden noensinne, i New York i mai 2011. Video: Jonas Pettersen Vis mer

Blant andre kjente artister som har vært i krangel med plateselskapet sitt, kan man nevne Prince, som tusjet ordet «slave» på kinnet da han var i den famøse kontraktkrangelen med Warner Bros. på 90-tallet.

Og hvis man ser litt rundhåndet på det, kan utgivelsen av Frank Oceaens «Blonde» være en litt annen variant av myten som spant rundt Marvin Gayes «Here My Dear» fra 1978.

Med tekstlinja «I guess I'll have to say this album is dedicated to you», åpnet Marvin Gaye et av musikkhistoriens mest kjente skilsmissealbum. Men det var ikke gode ord han skjenket adressaten, Anna Gordy, som han ble skilt fra i 1977. En del av skilsmisseoppgjøret var at Gordy, søster av Motown-grunnlegger Berry Gordy, skulle få halvparten av inntektene fra hans neste album. Myten, som seinere er avfeid, var at Gaye med vilje gjorde plata usalgbar, slik at Gordy skulle få minst mulig penger.