Slik blir de million-dollar-babes

Hemmeligheten bak Tyra, Heidi Klum og Naomi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): De er på postere, de er programledere og pryder glansede magasiner. Men skjønnheter som Gisele Bundchen, Heidi Klum og Naomi Campbell innser at de ikke kan leve på utseendet til evig tid. Karrieren for en modell kan være over før de har fylt 20.

- Vi lever i en entreprenør-era. Enten du er skuespiller eller modell, er det gunstigste for lommeboka at du utnytter berømmelsen til å gjøre andre ting, sier Ivan Bart, visepresident i IMG Models og manager for Gisele Bundchen og Heidi Klum, til magasinet Forbes.

De smarte modellene prøver derfor å lansere seg selv som skuespillere, designere, programledere - hva som helst - bare det kan gi de langbente modellene bein å stå på den dagen de ikke lenger er aktuelle for modelljobber, skriver Forbes.

Dermed bygges de opp til egne merkevarer.

Førstemann

Høgskolelektor ved Oslo Markedshøyskole og tidligere analytiker i reklamebyrået Bates, Karl-Fredrik Tangen, sier at for modellenes del handler merkvarebygging om to enkle strategier: Å smi mens jernet er varmt og å være førstemann til mølla.

- Modellene har klart å skaffe seg en posisjon på ett felt, de har klart å skape seg et ansikt. Det er en styrke å ta med seg når de vil innta en ny arena.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer