Slik blir de million-dollar-babes

Hemmeligheten bak Tyra, Heidi Klum og Naomi.

(Dagbladet.no): De er på postere, de er programledere og pryder glansede magasiner. Men skjønnheter som Gisele Bundchen, Heidi Klum og Naomi Campbell innser at de ikke kan leve på utseendet til evig tid. Karrieren for en modell kan være over før de har fylt 20.

- Vi lever i en entreprenør-era. Enten du er skuespiller eller modell, er det gunstigste for lommeboka at du utnytter berømmelsen til å gjøre andre ting, sier Ivan Bart, visepresident i IMG Models og manager for Gisele Bundchen og Heidi Klum, til magasinet Forbes.

De smarte modellene prøver derfor å lansere seg selv som skuespillere, designere, programledere - hva som helst - bare det kan gi de langbente modellene bein å stå på den dagen de ikke lenger er aktuelle for modelljobber, skriver Forbes.

Dermed bygges de opp til egne merkevarer.

Førstemann

Høgskolelektor ved Oslo Markedshøyskole og tidligere analytiker i reklamebyrået Bates, Karl-Fredrik Tangen, sier at for modellenes del handler merkvarebygging om to enkle strategier: Å smi mens jernet er varmt og å være førstemann til mølla.

- Modellene har klart å skaffe seg en posisjon på ett felt, de har klart å skape seg et ansikt. Det er en styrke å ta med seg når de vil innta en ny arena.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når de så skal innta en ny arena, for eksempel skuespillerarenaen, er det om å gjøre at den ikke er fylt opp av supermodeller. I så fall må supermodellene finne på noe nytt.

IKKE BARE SKJØNNHETSKONKURRANSE: Det holder ikke å være penest. Det gjelder også å være smartest den dagen modellkarrieren tar slutt. Tyra Banks har eget talkshow hvor Naomi Campbell var gjest. Foto: Scanpix/Reuters
IKKE BARE SKJØNNHETSKONKURRANSE: Det holder ikke å være penest. Det gjelder også å være smartest den dagen modellkarrieren tar slutt. Tyra Banks har eget talkshow hvor Naomi Campbell var gjest. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer

Noen velger da å gifte seg inn i det evige rampelyset. Tidligere Hennes & Mauritz-modell Cindy Crawford seg filmskuespiller Richard Gere. Den somaliskfødte toppmodellen er gift med David Bowie. Men for de som ikke gifter seg til evig berømmelse, gjelder det å finne sin egen karrieresti.

Den kanskje beste eksemplet på vellykket entreprenørskap er Tyra Banks. Dama som her hjemme er mest kjent som programleder i Top Model, hadde så stor suksess med realitykonkurransen at hun nå har fått sitt eget talkshow.

L\'Oreal-modell og skuespiller Milla Jovovich prøver nå lykken som designer, det samme gjør Heidi Klum, mens Naomi Campbell har lansert egen parfyme.

Reklameanalytiker Tangen forklarer strategien bak merkevarebygging.

- Det å bygge opp en merkevare handler om å innta en posisjon som ingen andre har. Det må være passe annerledes, men samtidig innenfor rammene av det etablerte. Disse modellene har agenturer og managere som passer på at de ikke gjør noe dumt med karrieren. Modellene kunne for eksempel stilt opp nakne i Playboy og tjent masse penger på det, men det ville vært veldig dumt med tanke på senere karriere.

- Merkevare handler om å selge et ansikt og å knytte positive oppfatninger til det. Lykkes modellene i en ny bransje, går det i glemmeboken at de har vært modeller.

- De færreste av oss husker vel at første gang vi så Brad Pitt kom han gående ut av et fengsel i en Levi\'s reklame.

Få norske

Sjef i modellbyrået Team Models, Eivor Øvrebø, sier til Dagbladet.no at det er svært få norske modeller som har fulgt i sporene til de utenlandske catwalk-divaene.

- Markedet her til lands er svært så elendig. Dessuten er det få norske modeller som blir store nok til at de kan bygge seg opp merkevare. Unntaket er kanskje missevinner Mona Grudt. Hun er en søt jente som har klart å skape seg en nisje som redaktør i magasinet Bryllup og som konferansier for diverse moteshow, sier Øvrebø.

Hun forstår godt at modellene prøver å selge ansiktet sitt før de faller ned fra modellhimmelem.

- Modellene har lært å sette pris på utseendet sitt. Bokstavelig talt.

<B>DUFTEN AV PENGER:</B> Naomi Campbell har lansert sin egen parfyme som bærer hennes navn.
<B>5 MILLION DOLLAR-BABE:</B> Brasilianske Gisele Bundchen er den best betalte modellen hos undertøysmerket Victoria\'s Secret.
<B>THE BODY:</B> Langbeinte Elle Macpherson ble kalt The Body da hun var modell. Nå selger hun egen undertøyskolleksjon som heter Elle Macpherson The Body.
<B>EGET REALITY-SHOW:</B> Heidi Klum har fått sitt eget reality-show som heter Project Runway.