DIGITALT EVENTYRLAND: Tim Burtons «Alice i eventyrland» (her representert ved Matt Lucas' karakterer) blir laget i 3D, og kommer til neste år. Forhåpentlig kan den vises i en perfekt kopi samtidig i Oslo og i flere bygdekinoer.
DIGITALT EVENTYRLAND: Tim Burtons «Alice i eventyrland» (her representert ved Matt Lucas' karakterer) blir laget i 3D, og kommer til neste år. Forhåpentlig kan den vises i en perfekt kopi samtidig i Oslo og i flere bygdekinoer.Vis mer

Slik blir din nye kinohverdag

Norge blir verdens første heldigitale kinoland.

||| (Dagbladet.no): - Dette er en historisk dag for norsk kinobransje, sier avdelingsdirektør Jørgen Stensland i Film & Kino til Dagbladet.no.

Han er oppglødd fordi bransjeorganisasjonen nå har inngått en avtale med de fem største studioene i Hollywood, som innebærer at Norge blir det første landet i verden som digitaliserer samtlige kinoer.

Innen 2011 skal arbeidet være fullført. Da vil det ta langt kortere tid fra en film har premiere i byene til de også kan vises på de mange bygdekinoene i landet. Trolig vil det også bety at vinduet fra en film vises i USA til filmen har premiere i Norge også kan bli betydelig mindre.

Neppe dyrere
- I dag kan det ta opp til 45 dager fra en filmkopi settes opp i de store byene til den også når de mindre kinoene. På denne tiden kan kopien ha blitt stygg og dårlig, og filmen ha mistet nyhetsverdi, sier Stensland.

Alle salene i Norge (i dag 440 stykker) vil også få mulighet til å vise filmer i 3D. Studioene i Hollywood satser knallhardt på at 3D-teknologien skal trekke folk fra de ulovlige nedlastingstjenestene og inn i kinosalene. I løpet av året kommer det en rekke store animasjon- og spillefilmer i 3D.

Den norske digitaliseringen finansieres ved et spleiselag, der studioene tar 40 prosent av regningen og kinoene/Film & Kino 60 prosent. Hvis alle kinoene takker ja til både digitalt visningsutstyr og 3D, kan den samlede regningen komme opp i 400 millioner kroner.

Stensland tror likevel ikke at kinobillettene med dette blir dyrere.

- Nei, det må i så fall være snakk om et minimalt påslag, sier han.

Treg utvikling
Norge blir et foregangsland i forhold til digitalisering. Den internasjonale filmbransjen er nå frustrert over hvor lang tid det tar å rulle ut teknologien i flere store filmnasjoner, skriver Hollywood Reporter.

Finanskrisen har forsinket arbeidet i for eksempel USA, og mangelen på offentlige midler gjør det vanskelig for de små kinoene å være med på digitaliseringen i en rekke land.

Derfor er det mange som følger med på hvordan Norge nå har løst problemet. Pengene fra Film & Kino kommer fra en avgift som har vært krevd inn fra dvd-salg og kinobilletter gjennom mange år.

- Dette er et viktig skritt i Europas implementering av digitale kinoer og som vi håper vil stå som et innflytelsesrikt eksempel for hele regionen, sier Roger Pollock i Paramount Pictures i en pressemelding.

Billig og enkelt
Sverige var tidlig ute med å digitalisere flere saler, men enkelte av disse sitter i dag med en utdatert teknologi og uten utsikter til å kunne oppdatere med det aller første.

Jørgen Stensland tror imidlertid ikke at det er noen fare for at Norge blir sittende igjen med et digitalt skjegg i postkassa.

- Hollywood er enige om en standard, kalt DCI. Dette er en åpen teknisk standard, som vil gjøre det enkelt og billig å implementere teknologiske nyvinninger.

- Vi hadde valget mellom å være først eller sist, fordi vi er en liten filmnasjon. At vi har valgt å gå i front, er jeg helt trygg på, sier Stensland til Dagbladet.no.

Også kulturminister Trond Giske er optimist i forhold til at teknologien som skal installeres er framtidsrettet.

- Dette er ikke et problem i denne saken. Standarden bestemmes av Hollywood, og det vil legge premissene for teknologien som brukes, sier han til Dagbladet.no. 

AVATAR: Over tjue minutter av James Camerons digitale 3D-spillefilm «Avatar» ble i går vist i Amsterdam, der den digitale kinobransjen for tiden er samlet på konferansen CinemaExpo. Dette er en posterfilm for digital kino og 3D-teknologi.
AVATAR: Over tjue minutter av James Camerons digitale 3D-spillefilm «Avatar» ble i går vist i Amsterdam, der den digitale kinobransjen for tiden er samlet på konferansen CinemaExpo. Dette er en posterfilm for digital kino og 3D-teknologi. Vis mer