Slik blir «Halo 2»

Nå er det ikke lenge til storspillet «Halo 2» kommer. Dagbladet.no har fått en eksklusiv snikktitt.

  • Nye bilder fra «Halo 2»
  • Alt om spill!
  • Diskuter spill

    SEATTLE (Dagbladet.no): Det kan vel trygt sies at mye av suksessen til spillkonsollen Xbox kan skyldes et av spillene vi fikk oppleve på den, nemlig «Halo».

    Da spillet kom ble det umiddelbart omfavnet av en hel spillverden - på nettstedet Gamerankings.com ligger spillet på en god femteplass over beste spill gjennom historien.

    Store forventninger


    Det er derfor ikke så veldig rart at det knytter seg stor spenning til oppfølgeren, som kommer i butikkhyllene i Norge den 11. november. Diskusjonsforumer på nettet fylles opp med rykter om hvordan spillet vil bli, og det mystiske nettstedet ilovebees.com har på glimrende vis fungert som snikreklame for spillet.

    Dagbladet.no var nylig på besøk hos skaperne av «Halo», Bungie Studios, i Seattle. Der fikk vi møte menneskene bak spillet, samt spille timesvis med «Halo 2», som de første utenfor Microsoft. Riktignok var det bare multiplayerdelen av spillet vi fikk oppleve, enspillerdelen bevoktes like strengt som en statshemmelighet, men vi fikk opplevd nok av spillet til å kunne danne oss et inntrykk av hvordan tilstandene vil bli i stua i midten av november.

    Historien i «Halo» utspilte seg ute i rommet, men i «Halo 2» invaderer de utenomjordiske og fiendtlige Covenants menneskets aller helligste - jordkloden. Vi fikk imidlertid ikke sett så mange utenomjordiske i Seattle. I flerspillerbrettene er det forskjellige versjoner av helten Master Chief som kjemper mot hverandre, men både menneskevåpen og Covenant-våpen var tilgjengelig.

    Moro for mange


    Førsteinntrykket av spillet er at vi mest sannsynlig har med en klassiker å gjøre. Den atmosfæriske stemningen vi husker fra det første spillet er inntakt, og grafikken og musikken gir nesten frysninger nedover ryggen allerede før vi har fått spilt noe særlig.

    I motsetning til det første spillet, er «Halo 2» svært godt knyttet opp mot Xbox Live. Spillet er det første som lar deg samle sammen en gjeng online, og sammen kan dere holde følge gjennom spillseansen ved hjelp av «party»-funksjonen - dermed spres dere ikke for alle vinder straks en kamp er over. Som utviklerne selv sier det:

    - Det er som om du sitter med alle kompisene dine i en «virtuell sofa», selv om den fysiske avstanden mellom dere er stor.

    En funksjon vi ikke hadde tilgang til da vi spilte, men som vil inkludert i det ferdige produktet, er støtte for klaner i spillet.

    Ellers innfører Bungie såkalt «matchmaking», som sørger for at folk med samme tilkoblingshastighet og flinkhetsgrad får spille mot hverandre. Spillet avgjør selv hvor god du er til å spille, beroende på hvordan du har gjort det tidligere - dermed slipper folk som ikke er like drevne å stadig vekk bli skutt på flekken fordi de bare møter erfarne spillere.

    Du har valget mellom «Optimatch» og «Quickmatch» når du logger deg på flerspillerdelen. I Optimatch har du mulighet til å velge mellom spill der alle kan møte hverandre («Free for all»), eller velge små lag eller store lag. I Quickmatch blir du kastet rett ut i moroa, uten mulighet for å velge, og du vil automatisk bli koblet opp mot spillere som best passer dine forhold.

    Fire brett


    Vi fikk oppleve fire flerspillerbrett: «Zanzibar», «Midship», «Ivory Tower» og «Waterworks». De ulike brettene egner seg til forskjellige typer kamper, og noen våpen egner seg best i visse områder - spillopplevelsen forandrer seg kraftig fra når alle kun har tilgang på sverd (les mer om det lenger ned) i et lukket område, enn når man har granatkastere i åpent landskap.

    «Zanzibar» er det samme brettet som ble vist fram på årets E3-messe. Det er et åpent landskap med en strand på den ene siden, og en godt bevoktet base på den andre. Midt imellom er en stor vindturbin med gode muligheter for snikskyting. Ellers var det mulig å benytte seg av kjøretøyer i dette brettet. En artig nyhet i «Halo 2» er at man kan kapre kjøretøyet fra en motstander, ved å hoppe på det i rett øyeblikk. Du river da fienden av, og overtar kjøringen selv - ekstrapoeng for det.

    Det neste brettet, «Ivory Tower», baserer seg på flere nivåer med ramper, korridorer og rom med et atrium i midten. Her er det kjekt å benytte seg av høyde og langdistansevåpen - men haglen kan være fin å ha når du beveger deg vekk fra de åpne delene av brettet. Kjekke «luftheiser» blåser deg opp i høyden, noe man fort fant ut at var et smart trekk.

    «Waterworks» var det største brettet vi fikk prøve. Her er basene fordelt på hver sin side av et stort vannverk. Det er massevis av kjøretøyer i brettet, og det er like nyttig å bruke disse som alle snarveiene og teleport-stasjonene.

    Til sist er brettet som ble spilt mest i løpet av alle timene, «Midship». Her befinner vi oss ombord i et Covenant-romskip, med lite plass og hektisk action. Brettet er som skapt for «Slayer»-modusen, der alle spiller mot alle. Et viktig våpen her er igjen haglen, i nær kompaniskap med granatene. Som i «Ivory Tower» vil du finne heiser her, som lar deg enkelt komme opp i høyden der du kan få overblikk over den lille åpningen i midten - der kulene går varmt.

    Masse nye våpen


    Med tanke på våpnene i spillet har du nå mulighet til å ha ett våpen i hver hånd - altså to på en gang. Du fyrer av med henholdsvis venstre skulderknapp for våpenet i venstre hånd, og høyre skulderknapp for våpenet i høyre hånd. Følelsen av å snike seg innpå en motstander, for så å trekke av med begge våpnene samtidig, er svært, svært tilfredsstillende.

    Her er en liste over de våpnene som var tilgjengelig i betautgaven av spillet vi fikk tilgang på (i parantes er det angitt «enhånds» om du kan bruke våpenet sammen med et annet våpen, eller «tohånds» om våpenet kun kan brukes alene):

  • Rocket Launcher: Når du zoomer inn og låser siktet, følger raketten etter målet (tohånds)
  • Covenant Carbine: Sjelden, men krafig rifle med kikkertsikte (tohånds)
  • Battle Rifle: Korte skuddsalver i vanlig modus, kraftige enkelte skudd når du zoomer inn (tohånds)
  • SMG: Sub Machine Gun som avfyrer raske skuddsalver (enhånds)
  • Plasma Rifle: Laser-aktig våpen som skyter raske skuddsalver med plasma (enhånds)
  • Plasma Pistol: Hold inne avtrekkeren for et kraftig plasma-skudd (enhånds)
  • Covenant Sniper Rifle: Skyter krafig energistråle, nøyaktig når du zoomer inn (tohånds)
  • Sniper Rifle: Mennesklig snikskytterrifle (tohånds)
  • Covenant Energy Sword: Svært kraftig sverd som kun kan brukes i nærkamp (tohånds)
  • Shotgun: Hagle. Dødelig på nær avstand, ikke like kraftig på avstand (tohånds)
  • Brute Shot: Skyter ut granater som spretter (tohånds)
  • Covenant Needler: Skyter ut krystallsplinter som etterhvert eksploderer (enhånds)
  • Human Pistol: Enkel pistol (enhånds)
  • Plasma Grenade: Granat som kleber seg til motstanderen eller kjøretøyer før den eksploderer
  • Human Grenade: Granat som ekploderer ett sekund etter første sprett.

    Flere moduser


    I «Slayer» er utgangspunktet svært enkelt: Alle mot alle. Det var denne modusen vi spilte flest kamper i, og ettersom det fantes flere varianter av den, ble det aldri kjedelig. Noen ganger var det kun rakettkastere vi fikk tilgang på, andre gang kun snikskytterrifler eller de utrolig tøffe Coventant energisverdene. I «Team Slayer» er opplegget helt likt, bare at du spiller på lag med andre.

    I «Eliminiation» vinner den som ikke blir drept - man gjenoppstår ikke straks man er skutt, men overværer resten av kampen i tilskuermodus. Forvent kjappe og intense kamper, inntil to stykker gjenstår. Da er det nerver i lufta ...

    «Capture the Flag» vet de fleste hva går ut på. Her skal du komme deg til det fiendtlige lagets base, og hente flagget. For å klare dette må alle på laget som kjent samarbeide. Du har også her flere valg: «Multi-flag» og «Single-flag», der man spiller med enten ett flagg per lag, eller et felles flagg. Når du har tatt flagget fra fienden, kan du ikke lenger bruke noen av kjøretøyene, annet enn som passasjer på Warthogen.

    Hvis du bytter ut flaggene med bomber, får du «Assault». Du skal plassere en bombe i fiendenes base, og kan enten bli stoppet ved at du blir skutt i forsøket, eller ved at fienden desarmerer bomben du har plassert. Poeng får du når bomben eksploderer. Også her har du valget mellom en bombe for hvert lag, eller en felles - altså førstemann til mølla.

    ... og selvfølgelig kjøretøyer


    Det er ikke så veldig mange forandringer når det kommer til kjøretøyene i spillet, men noe finnes det da. Du har de flygende Ghost og Banshee - på den sistnevnte kan du dra en loop! Ellers er Scorpion-tanksen lik som før, mens Warthogen har fått en effektiv bremse på venstre skulderknapp, mens du tuter med høyre.

    I tillegg til selve spillet, fikk vi bruke et spesial-headsett som vil bli lansert samtidig med «Halo 2». Det er laget av Plantronics på oppdrag fra Bungie, og sitter svært godt i øret med en gang man blir vant til det.

    Dette er bare litt av hva «Halo 2» vil kunne by på når det lanseres om ikke så altfor mange uker, på den 11. november. Du kan selv danne deg et inntrykk av hvordan spillet vil være ved å se på traileren fra spillet her, samt se en dokumentar om tilvirkningen av spillet her.

    Kort oppsummert? Vi gleder oss.

  • Se nye bilder fra «Halo 2»
  • Alt om spill!
  • Diskuter spill
<B>TEAMET:</B> Det var en lystig gjeng fra Bungie som møtte pressen.
<B>PÅ KORNET:</B> Selv om Master Chief er snill, kan en stakkars spilljournalist bli redd ...
NYTT HEADSETT:</B> Dette headsettet vil bli lansert samtidig med «Halo 2».
<B>TESTSENTER:</B> Det er ikke få maskiner som finnes på testrommet til Bungie.
<B>SPILLER SELV:</B> Det er et godt tegn når de ansatte i Bungie ikke lar en mulighet til å spille sitt eget spill slippe unna.
<B>INNTIL:</B> ... man selv får tak på masken og pistolen til Master Chief.
<B>MANGE MASKINER:</B> Det skorter ikke på Xboxer.