TAR GREP: Sjefredaktør Anne Aasheim og produktutvikler Jens O. Kløvrud i ferd med å finpusse sistesida på morgendagens avis. Leserne vil finne flere forandringer, men med avisads tradisjoner ivaretatt mellom de to inngangene. FOTO: STEINAR BUHOLM
TAR GREP: Sjefredaktør Anne Aasheim og produktutvikler Jens O. Kløvrud i ferd med å finpusse sistesida på morgendagens avis. Leserne vil finne flere forandringer, men med avisads tradisjoner ivaretatt mellom de to inngangene. FOTO: STEINAR BUHOLMVis mer

Slik blir nye Dagbladet

Satser tross vanskelige tider.

I ei tøff tid for avisbransjen satser Dagbladet på fornyelse og forbedring. Kultur- og debattstoffet skal fram i førstesidelyset og leses bakfra i en stor seksjon. 

— Vi viser leserne at Dagbladet satser når andre avishus sliter. Forrige fredag lanserte vi et vitalisert fredagsmagasin, i morgen kommer hovedavisa i ny drakt og søndag er det søndagsmagasinets tur, sier en offensiv sjefredaktør Anne Aasheim.

Skarp humor
— Hvilke forandringer vil møte Dagblad-leserne i morgen?

— Først og fremst en annerledes og tydeligere førsteside og to innganger til hovedsatsingsområdene våre, nyheter og kultur/debatt. Nyhetsseksjonen ligger først avisa, mens kultur- og debattseksjonen starter bakfra med Marie Simonsens skarpe og humoristiske penn som en daglig inngang på sistesida. Ikke så mange andre enn henne ville klart å fylle et så krevende format nesten hver dag hele året. Med disse to likeverdige seksjonene både tydeliggjør og videreutvikler vi den profilen Dagbladet allerede har.

— Dagbladets førsteside har alltid vært gjenstand for debatt, tidvis fortvilelse og ofte forargelse. I hvilken retning vil du bevege den?

— Jeg ønsker at førstesidene i større grad enn i de seinere åra skal gjenspeile det innholdet som avisa faktisk har. Det betyr at kultur og debattstoffet alltid skal ha en framtredende plass på førstesida. Samtidig skal vi selvfølgelig ivareta og videreutvikle nyhetsprofilen, men den tydeligste endringen blir klare signaler om Dagbladet som kultur- og debattavis.

Videreutvikling
— Oppfatter du at du har fattet dramatiske beslutninger i forbindelse med omleggingene?

— Nei, dette handler om å videreutvikle avisa i takt med Dagbladets stolte tradisjoner, og jeg tror det er klokt å gjøre noe med avisa og magasinene når resten av markedet sliter. Jeg er veldig glad for at vi har fått midler til å gjøre det.