Slik bygger de sitt nettverk

Gjensidig utbytte, taktikk, synlighet og kredibilitet. Slik har den nye kultureliten kommet seg opp og fram.

BYGGER BEVISST: Alfa-redaktør og nettverksbygger Magnus Rønningen er svært bevisst på hva andre kan få ut av å kjenne ham. Her sammen med Ellen Arnstad på lanseringsfesten for første utgave av Alfa. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BYGGER BEVISST: Alfa-redaktør og nettverksbygger Magnus Rønningen er svært bevisst på hva andre kan få ut av å kjenne ham. Her sammen med Ellen Arnstad på lanseringsfesten for første utgave av Alfa. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I går skrev Dagbladet om Norges nye kulturelite, med blant andre Harald Eia, Magnus S. Rønningen, Asbjørn Slettemark og Thomas Seltzer i spissen.

For noen av mannfolka i denne gruppa har nettverksbygging vært et viktig verktøy.

Blant dem er Alfa-redaktør og selverklært nettverksbygger, Magnus S. Rønningen.

Bevisst bygger - Nettverksbygging har hatt veldig mye å si, både forretningsmessig, journalistisk og privat, forteller han. - Har du bevisst bygget nettverk?

- Ja.

- Hvordan har du gjort det?

- Ved å være bevisst på hva andre kan få ut av å kjenne meg. Mottakeren må vite hva han får igjen av å kjenne meg, sier han.

- Må gi gevinst Karl Fredrik Tangen, samfunnsgeograf ved Markedshøyskolen i Oslo, påpeker også viktigheten av «gaveutveksling» i nettverksbygging som dette.

- Det må være en gevinst hos alle parter. Journalister som er venner med musikere får informasjon for eksempel. Journalistikk, musikk, penger og uteliv. Systemene spinner i hverandre, sier han.

Tangen mener det ofte dreier seg om genuine vennskap, men det kan også handle om taktikk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer