PÅ ALLE ENHETER: Netflix stormer fram på de fleste nasjonale markeder. Her direktør Reed Hastings under en pressekonferanse i Sør-Korea. Foto: Ap / NTB Scanpix
PÅ ALLE ENHETER: Netflix stormer fram på de fleste nasjonale markeder. Her direktør Reed Hastings under en pressekonferanse i Sør-Korea. Foto: Ap / NTB ScanpixVis mer

Slik endrer Netflix tv-hverdagen

Internetts inntog i tv-verdenen kan bety annerledes NRK-lisens, mindre reklame og endret kabel-tv-tilbud.

Verdens aviser har hatt, og har fremdeles, store utfordringer med å tilpasse seg nye tider presset fram av lett tilgjengelige – og gratis – nyheter på Internett i alle husstander og på alle mulige bærbare dingser.

De store endringene i tv-bruken vår har mer latt vente på seg, kanskje siden man tross alt er avhengig av en viss hastighet og forutsigbarhet på hjemmets nett-tilkobling for å vurdere å dra ut fjernsynskabelen for godt og fortsette det gode tv-liv på nettet.

– Kabel-tv fases ut

Men drevet fram av stadig bedre netthastighet, bedre nett-tv-bokser som Apple TV og Chromecast eller tv-er som er smarte nok i seg selv, samt stadig bedre strømmetjenester og nettversjoner av kanaler, har nordmenn så smått begynt på migrasjonen fra kabel til nett, ikke så ulikt folkevandringen fra fasttelefon til mobil vi har gjennomgått de siste åra.

Snart kan vi se for oss at tv-kablene blir liggende ubrukt langt der nede under bakken.

– Kabel-tv er dypt forankret i folkesjelen. Men fortsetter utviklingen som den gjør nå, vil kabel-tv være mer eller mindre utfaset innen fem til sju år, på samme måte som fasttelefonen forsvant etter hvert, har strategidirektør Morten Holst hos de digitale rådgiverne i Innocode uttalt til Klassekampen denne uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mindre reklame

Giganten på nett-tv siden oppstarten i Norge i 2012 heter Netflix, og nå begynner strømmetjenesten å bli så stor at det kan merkes i din tv-hverdag. Nå skryter tjenesten av at de er tilgjengelig i alle land i verden, bortsett fra Kina og Nord-Korea.

En stadig større satsing på eksklusive originalprogrammer gjør at det snart ikke finnes en nisje som ikke er dekket for å gjøre det fristende å skaffe seg Netflix-abonnement. Og abonnementsløsningen betyr at man slipper å forholde seg til et fenomen som ellers merkes godt på kommersiell tv: Reklame.

Når de raskest voksende tv-tjenestene ikke selger et eneste sekund reklametid, og dermed ikke har noen annonsører å overtale, blir seertallene for hvert enkelt program ikke lenger den gullstandarden vi har vært vant til å bruke for å måle graden av suksess eller fiasko. For Netflix er det faktisk viktigere å holde seertallene hemmelig:

– Det er info for konkurrentene, det forteller HBO hva slags serier de burde lage. Fordi vi ikke har reklameblokker inne i innholdet, står vi fritt til å la være å sammenlikne eller rangere programmene våre. Det som betyr noe er ikke hva alle andre liker best, men hva du eller jeg selv liker, sier Netflix-sjef Reed Hastings til The Guardian.

Tidene er i endring også for de norske kabel-tv-selskapene, som så lenge har levd godt med praksisen med såkalt koblingssalg:

At kundene ikke har noe annet valg enn å betale for en kabelpakke dersom de ønsker bredbånd der kabelselskapene hersker.

Åpner opp

I løpet av høsten endrer gigantene Get og Canal Digital vilkårene, og lar kunder tegne seg opp for bare bredbånd. Til glede for Forbrukerombudet, som lenge har påpekt at koblingssalg rett og slett er ulovlig.

Også rikskringkastingen ser etter den riktige måten å forholde seg til nye tv-vaner på: I sommer foreslo et ekspertutvalg at alle husstander skal betale NRK-lisens, uavhengig av om de faktisk har noe tv-apparat i hjemmet.

Men store endringer tar tid. De siste Netflix-tallene viser at den eksplosive veksten kanskje er i ferd med å flate ut. Akkurat nå finnes det 83 millioner Netflix-brukere. Noen hundre tusen av dem bor i Norge, der 74 prosent av unge mellom 20 og 29 år er abonnenter, ifølge TNS Gallup.