LITE MANGFOLD: Pride-videoen er faktisk bare et unntak i DNBs visuelle profil. Vanligvis er hele hjemmesiden prydet med bilder av den norske «elitefamilien», skriver artikkelforfatteren. På bildet er administrerende direktør Rune Bjerke. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
LITE MANGFOLD: Pride-videoen er faktisk bare et unntak i DNBs visuelle profil. Vanligvis er hele hjemmesiden prydet med bilder av den norske «elitefamilien», skriver artikkelforfatteren. På bildet er administrerende direktør Rune Bjerke. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

DNBs Pride-video:

Slik feiler DNB i sitt forsøk på å fremstå mangfoldig

Av alle personene i DNBs Pride-video er 23 av 24 hvite nordmenn. Fem av fem hovedpersoner er etniske norske. 20 av 24 personer har lyst hår.

Meninger
Slik feiler DNB i sitt forsøk på å fremstå mangfoldig

Det har nettopp vært Pride-måned, og DNB var blant mange selskaper som uttrykte sin støtte til lesbiske- og homofiles rettigheter. De har laget en imponerende bra video om ulike familiekonstellasjoner og mennesker med ulike seksuelle legninger.

Det kan virke tilsynelatende at ingenting er galt med videoen. For den bærer uten tvil et veldig godt budskap om aksept og kjærlighet som inkluderer blant annet transpersoner og biseksuelle. De som ofte glemmes når vi snakker om seksuelle legninger i mediene. Det applauderer jeg. DNB har dyktige PR- og kommunikasjonsrådgivere, men de glemmer én viktig ting. Hvor er det etniske mangfoldet?

Faksimile: Youtube / DNB
Faksimile: Youtube / DNB Vis mer

Av alle personene i bankens Pride-video er 23 av 24 hvite nordmenn.

Faksimile: DNBs hjemmeside
Faksimile: DNBs hjemmeside Vis mer

Fem av fem hovedpersoner er etniske norske.

20 av 24 personer har lyst hår.

Og det er bare en liten del av hva som er galt med Norges største banks gjennomgående visuelle profil.

Pride-videoen er faktisk bare et unntak i DNBs visuelle profil. Vanligvis er hele hjemmesiden prydet med bilder av den norske «elitefamilien», og langt fra mangfoldet som banken prøver å gjenspeile i Pride-kampanjen.

Faksimile: DNBs hjemmeside
Faksimile: DNBs hjemmeside Vis mer

Jeg definerer DNBs bilde på idealfamilien slik: En norsk far, en norsk mor og norske barn. Og aller helst skal de være blonde.

Og selv når de skal nå ut til den norske ungdommen, klarer de heller ikke å rekruttere flerkulturelle modeller som gjenspeiler deres mangfoldige kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Faksimile: DNB
Faksimile: DNB Vis mer

DNB er flinke i sin markedsføring – de får ofte mye oppmerksomhet på sosiale medier. Her parodierer de en viral video av den amerikanske professoren i Sør-Korea og hans flerkulturelle familie. DNB har byttet ut den koreanske kona med en norsk kvinne, til tross for at det er helt normalt med norsk-asiatiske par i Norge også.

Faksimile: Facebook / DNB
Faksimile: Facebook / DNB Vis mer

Dette ser jeg mye av hver eneste dag, og jeg er ikke alene. Mangelen på flerkulturell representasjon i norske reklamer har blitt forsket på og bekreftet. Nylig har også NRK bommet på mangel på inkludering i serien «Nesten voksen», som fikk slakt for sin urealistiske tolkning av Oslos befolkning.

DNB er et enormt selskap med over to millioner kunder. Inkludert meg. I Pride-videoen er det kun én person som skiller seg ut fra de andre. Men hun er på skjermen i et splitt sekund, og jeg legger ikke engang merke til henne før jeg aktivt prøver å se etter en person som kanskje ser ut som meg.

Det er én av 24 mennesker i en kampanje som skal handle om inkludering og mangfold. Det er ikke bra nok, DNB.

Selv om banken gjør et tappert forsøk på å male selskapet sitt i regnbuens farger, lykkes de kun delvis. De når kanskje majoriteten, men de glemmer minoritetene. DNB har mye å lære av andre selskaper som for eksempel Ruter – som i sine siste kampanjer mestrer det å inkludere minoriteter og mangfold uten at det blir overfladisk og billig.

Ruter presenterer folk som gjenspeiler de faktiske kundene deres. Ulik DNB – som kun gjenspeiler mennesker de håper på er kundene deres.