LEGGES IGJEN: - Vår totale avfallsmengde er mellom 2000 og 2500 tonn. 80 prosent stammer fra campingområdet, sier presseansvarlig i Roskildefestivalen Christina Bilde til Dagbladet. Foto: NTB Scanpix
LEGGES IGJEN: - Vår totale avfallsmengde er mellom 2000 og 2500 tonn. 80 prosent stammer fra campingområdet, sier presseansvarlig i Roskildefestivalen Christina Bilde til Dagbladet. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik forlater «ungdommen» festivalen: - Det har tatt mange år å skape denne kulturen

Dårlige holdninger debatteres i Danmark.

(Dagbladet): Enorme mengder søppel og campingutstyr legges hvert år igjen på området til Roskildefestivalen. I Danmark debatteres nå miljøbelastningen av avfallet, særlig luftmadrasser og andre artikler laget av det giftige stoffet PVC er et stort problem å håndtere, omtaler Berlingske.

- Billige luftmadrasser av materialet PVC er årets store synder. Å brenne de utgjør en stor miljøbelastning som arrangørene ikke ønsker å utsette miljøet eller befolkningen for, skriver avisa.

Enorme mengder søppel

På grunn av giftstoffene må madrassene sorteres for seg, og deretter deponeres ved en avfallsstasjon, noe som gir store merkostnader for festivalen.

I 2016 ble totalt 371 tonn avfall gjenvunnet, og 2081 tonn brent, opplyser Roskildefestivalen overfor Dagbladet.

- Vår totale avfallsmengde er mellom 2000 og 2500 tonn. 80 prosent stammer fra campingområdet, sier presseansvarlig i Roskildefestivalen Christina Bilde til Dagbladet.

- Ressurser går til spille

- Vi har ikke tallene for 2017 klare, men inntrykket vårt er at det ikke er verre enn normalt. Mengdene avfall henger sammen med regnmengdene, fortsetter hun.

Roskildefestivalen har en kampanje, kalt Bring it Home, som oppfordrer gjestene til å rydde opp etter seg.

- Av både miljø- og økonomihensyn ønsker vi veldig gjerne at alle deltakerne tar med seg campingutstyret med seg hjem. Masse ressurser går til spille, sier Bilde.

Grovoppryddingen tar rundt to uker, men finkjemmingen av området pågår ofte helt til oktober, ifølge hjemmesidene til festivalen.

Tar seg ikke bryet

130 000 mennesker var innom festivalområdet i år. Mange som forlot området forrige søndag, etter én uke med festing, tok seg ikke bryet med å rydde opp etter seg. Det ser man tydelig av bildene fra festivalcampen.

Foruten annet søppel ligger telt, soveposer, stoler, madrasser, partytelt og presenninger strødd.

- Det har tatt mange år å skape denne negative avfallskulturen, så det tar nok også mange år snu den. Vi har innført kampanjer som forsøker å bevisstgjøre gjestene våre, slik at de tenker seg om og rydder opp etter seg selv, sier bærekraftigansvarlig ved Roskildefestivalen, Mikkel Sander til Berlingske.

Det ser imidlertid ut som holdningskampanjene ikke fungerer nevneverdig:

FORLATT: Det er ikke akkurat lite avfall å håndtere for festivalen. Foto: NTB Scanpix
FORLATT: Det er ikke akkurat lite avfall å håndtere for festivalen. Foto: NTB Scanpix Vis mer
PÅ TIDE Å DRA HJEM: To festivalgjester tar seg en pust i bakken før de forlater Roskildefestivalen 2017. Foto: NTB Scanpix
PÅ TIDE Å DRA HJEM: To festivalgjester tar seg en pust i bakken før de forlater Roskildefestivalen 2017. Foto: NTB Scanpix Vis mer
SØPPEL: Telt, støvler og søppel ligger igjen på området. Foto: NTB Scanpix
SØPPEL: Telt, støvler og søppel ligger igjen på området. Foto: NTB Scanpix Vis mer
RYDDER: Gjester og ryddeteam starter oppryddingen. Foto: NTB Scanpix
RYDDER: Gjester og ryddeteam starter oppryddingen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Festivalen kritiserer billigkjede

Overfor Berlingske kritiserer Mikkel Sander i Roskildefestivalen både EU-politikerne for manglende forbud mot PVC, og den danske billigleverandøren av campingutstyr, Harald Nyborg, for et mangelfullt utvalg av mer bærekraftige artikler.

KAOTISK: Luksusfestivalen «Fyre Festival» skulle være et paradis på Bahamas. Rike mennesker brukte opptil 200 000 kroner på billettene. Video: Scanpix/Twitter Vis mer Vis mer Vis mer

Harald Nyborg-kjeden kaller på sin side kritikken «en smule frekt», og påpeker at ansvaret ligger på festivalen.

Partene utelukker ikke et samarbeid, som kan gå ut på at Harald Nyborg-kjeden selger «Roskilde-klarerte» artikler.

- Vi vil gjerne samarbeide med Roskildefestivalen, men det er deres tur til å ringe oss, sier direktør Erling Daell i Harald Nyborg til Berlingske.

Eksemplariske områder

Alt er riktignok ikke bekmørkt. På facebooksidene til Roskildefestivalen viser arrangørene fram enkelte eksemplariske campingområder, hvor gjestene strekker seg langt for å prioritere miljø og opprydding.

I kommentarfeltet har en gjest lastet opp et fotografi som viser store mengder søppel og forlatt utstyr. Han roser initiativet til de ryddebevisste gjestene, men påpeker hvordan det ser ut på andre deler av området.

- Jeg gikk en lang tur før oppryddingsmannskapet ankom, og mesteparten av teltene var revet opp, noe som gjør at de ikke kan brukes på nytt. Holdningene til gjestene må endres. Det trenger omdømmet til Roskildefestivalen, skriver festivalgjesten.

- Telt må kuttes opp av sikkerhetsårsaker, for å garantere at ingen gjester ligger sovende igjen, informerer en annen.