Slik gjenskapes Donau i «Max Manus»

Rekord i visuelle effekter. Se video.

(Dagbladet.no): Når «Max Manus» får premiere 19. desember, blir det en av tidenes dyreste norske spillefilmer. Og en betydelig andel av filmarbeidet har handlet om visuelle effekter.

- Ja, vi har brukt mye mer visuelle effekter enn det som er vanlig i norske filmer. Samtidig er ikke dette en typisk effektfilm. Alt vi skal gjøre, er å transportere seeren tilbake til tidsepoken det er snakk om, sier Øystein Larsen, ansvarlig for visuelle effekter, til Dagbladet.no.

«Gjenoppbygget» Donau
Det gikk ikke an å lage en film om motstandsmannen Max Manus, uten å gjenoppbygge Donau - det svære transportskipet som ble senket av Manus og Roy Nilsen utenfor Drøbak i januar 1945.

Gjenoppbyggingen har riktignok kun skjedd inne i en datamaskin. I videoen over kan du se hvordan en av båtscenene ble laget.

- Vi gjorde opptakene på Vippetangen i februar. Vi kjørte inn flere gamle biler og statister. Men selve båten hadde vi ikke, forteller Morten Moen i Storm Studios, som hadde ansvaret for Donau-scenene i filmen.

Først modellerte de båten digitalt. Mye tid gikk med til å finpusse detaljer som rust, nagler og uregelmessigheter.

- Vi gjorde mye research for å finne ut hvordan båten så ut, men det var et problem at vi fant så lite referansemateriell, kun noen dårlige sort hvitt-bilder. Men vi fikk tak i en overordnet konstruksjonstegning. I tillegg kopierte vi detaljer fra tilsvarende båter fra omtrent samme tida, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spilte nazister
I klippet over kan du se hvordan det første 3D-bildet av båten ser ut, før det blir lagt inn i filmbildet fra opptaksdagen. Deretter ble fargene justert for at bildene skulle passe sammen, og til slutt ble mannskapet plassert på dekk. Alle nazistene på båten er egentlig ansatte i Storm Studios.

- Akkurat det var litt morsomt. Vi kunne ha laget dem også som digitale modeller, men fant ut at det ville være greiere å gå ut på parkeringsplassen og filme hverandre i naziuniformer. Jeg er tre-fire av personene om bord, sier Moen.

Teknikken de brukte for å lage båten, er omtrent den samme de benyttet seg av i arbeidet med filmer som «Slipp Jimmy fri» og «Radiopiratene». Men det krevde en del mer research å skulle lage et historisk skip som Donau. Totalt brukte de omkring to måneder på å lage båten.

- Hadde det ikke vært enklere å gjøre det på gamlemåten, med en miniatyr av båten?

- Det er det andre alternativet. Med en miniatyr får du en del ting gratis, som møkk og slikt. Digitale modeller er altfor perfekte. På den annen side er det mye kamerabevegelser i bildet. For å gjøre filmopptaket og opptaket av båten helt likt, måtte vi ha brukt en svært kostbar kamerarigg, sier Moen.

Ny form for samarbeid
Storm Studios har laget 15-16 scener i «Max Manus», men er bare et av flere studioer som bidrar med visuelle effekter. De andre er Toxic, Gimpville, The Chimney Pot, Punch Post Production og Filmkameratene selv, som produserer filmen.

- Det er nokså nytt at studioer jobber sammen på denne måten. Dette er studioer som konkurrerer i et ganske smalt marked. Det er vanlig i utlandet, men første gang det gjøres i Norge, sier Øystein Larsen, som til vanlig jobber i Toxic.

Donau-scenene var heller ikke de mest omfattende scenene i filmen. Det var ifølge Larsen den første båtaksjonen, samt en scene med utsikt fra Ekeberg, hvor de måtte bygge hele Oslo havn. Disse scenene er det Gimpville som har stått for.