PRESIDENT I JULESTRIA: Donald Trumps ønske om god jul slår ikke an blant palestinerne. Foto: Kevin Lamarque/Reuters/NTB Scanpix
PRESIDENT I JULESTRIA: Donald Trumps ønske om god jul slår ikke an blant palestinerne. Foto: Kevin Lamarque/Reuters/NTB ScanpixVis mer

Slik har Donald Trump ødelagt kristne palestineres jul

Jerusalem splitter ikke bare religioner, men også de kristne. Det siste har USAs president bidratt sterkt til.

Kommentar

USAs visepresident Mike Pence skulle denne uka til Israel på «trump-ferd» etter presidentens anerkjennelse av Jerusalem som landets hovedstad 6.desember. Samtidig skulle besøket, som også omfattet Egypt og Palestina, vise USAs solidaritet med den kristne befolkningen i området. Det var bare ett problem; verken den koptiske paven i Egypt eller noen av kirkelederne på palestinsk eller israelsk område ville møte den amerikanske visepresidenten – i protest mot Trumps mildt sagt kontroversielle Jerusalem-vedtak.

BESØKET BLE UTSATT – med begrunnelse om at Pence først måtte få i land sin presidents nye skattelov, der de rike nok en gang er vinnerne. Men loven hadde gått gjennom i Kongressen uten visepresidentens tilstedeværelse, så utsettelsen har ganske så sikkert med de kristne Jerusalem-protestene i Midtøsten å gjøre. Så kan man stille spørsmålet: Skjønte ikke Trump og Pence at de kristne i og rundt Jerusalem ikke er så proisraelske som USAs konservative kristne? Man kan saktens lure.

Kristendommen, jødedommen og islam har alle Jerusalem som et hellig sted, og det har gjennom historien vært en rekke kamper om byen, gjennomført av krigsherrer som har brukt religionen som påskudd for angrep og erobringer. Blodet har i perioder flytt, men det har også vært tider med toleranse og samarbeid. Siden Israels okkupasjon av det palestinske Øst-Jerusalem i 1967 har striden først og fremst stått mellom muslimer og jøder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAMTIDIG har verden utenfor vært lite opptatt av den kristne palestinske minoritetens situasjon. Denne er blitt marginalisert i store deler av den vestlige verden. Titusener av palestinere har de siste tiåra flyttet fra Palestina, på grunn av problemer med det muslimske flertallet - og ikke minst med den israelske okkupasjonsmakta. Men kampen mot Israel forener mer enn den splitter på palestinsk side. Derfor så vi også at kristne ledere i Øst-Jerusalem ba sammen med muslimene under konflikten rundt Al-Aqsa-moskeen i sommer. Nå i desember har Donald Trumps Jerusalem-utspill ytterligere forent palestinere av ulik tro – samtidig som det er blitt større splittelse mellom lokale kristne og kristne andre steder i verden, først og fremst i USA.

SÅKALTE EVANGELISKE kristne, erkekonservative protestanter, er Israels mest ihuga støttespillere i USA, men konservative katolikker følger hakk i hæl. For alle disse var opprettelsen av staten Israel guds verk og et tegn på at endetida er nær. Blant disse har Trumps Jerusalem-utspill stor støtte, det samme er tilfellet blant konservative kristne i det norske bibelbeltet. Men hva med støtten til deres egne palestinske medkristne? Den har det vært så som så med. Det er heller ikke alle kristne i Vesten som er klar over at det faktisk er så mange kristne blant palestinerne som tilfellet er.

Ja, det synes faktisk som om mange rent har glemt at kristendommen oppsto i Midtøsten. I hele dette området har familier og klaner holdt på sin kristne tro fra Jesu tid og fram til i dag, til tross for forfølgelser og undertrykkelse i lange perioder. Men de kristne palestinerne blir stadig færre.

BETLEHEM, der Jesus ifølge Det nye testamentet ble født, er den palestinske byen som har opplevd størst frafall av kristne de siste åra. I 1950 utgjorde de kristne 86 prosent av innbyggerne i Betlehem og omliggende landsbyer. I dag er tjue prosent igjen, ti prosent hvis vi også regner med de jødiske bosetterne i området.

Ved å erklære Jerusalem som Israels hovedstad har ikke Donald Trump bare gitt Palestinas kristne et spark bak og økt splittelsen i den kristne verden; han har også tatt fra Betlehems innbyggere deres sårt tiltrengte inntekter nå i jula. På grunn av uroen som har oppstått i kjølvannet av den amerikanske presidentens alenegang har en rekke turister og pilegrimer avlyst sitt julebesøk til Jesu fødeby. Luksushotellet Jacir Palace var fullbooket for tre uker siden, nå vet ikke direktøren engang om han kan holde åpent. For eierne av de mange småsjappene som selger suvenirer med kristne motiver ser det heller ikke lyst ut.

DET LYDER et bønnerop fra de palestinske kristne denne jula: - Hjelp oss! Heldigvis er det en del som også lytter, både i USA og i land som Norge. Her hjemme uttrykker Netanyahu-vennene i organisasjonen Med Israel for fred (MIFF) raseri over en angivelig «hemmelig» Facebook-gruppe som hittil har samlet 800 framtredende kristne i et opprop om Jerusalem, deriblant «de fleste biskopene». I oppropet heter det at Jerusalem skal være en hellig by for tre religioner og to nasjoner. «Fake news», hevder organisasjonen som ofte går mye lengre i sin støtte til alt Israel gjør enn den gjengse norske jøde.

Var det noen som snakket om at julefreden senker seg over oss?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook