Slik har du aldri hørt Alexander Rybak synge før

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt. Kveldens hedersgjest var Sigvart Dagsland.

VIRTUOST OG SÅRT: Alexander Rybak synger Sigvart Dagslands «Kan eg gjørr någe med det?» så terningen lander på seks i kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VIRTUOST OG SÅRT: Alexander Rybak synger Sigvart Dagslands «Kan eg gjørr någe med det?» så terningen lander på seks i kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Simone Eriksrud: «De umulige» (Dagsland/Roalkvam):Simone med kassegitar og på dialekt! Hun har valgt en av Sigvarts mest kjente sanger, som - i likhet med mye av det han gjør - attpåtil er veldig vokalbasert. Det er det som gjør mye av låten. Dermed blir Simones versjon i overkant snill og tam. Hun makter ikke å gå helt inn til kjernen i sangen, som i stedet er blitt en anonym og ganske typisk, småkjedelig norsk-på-norsk-poplåt. Et pluss for ståbass, steel-gitar og fele, som sørger for fin, helakustisk countrystemning. «Sangen fikk et vemod over seg som jeg ikke visste den hadde», sier Sigvart, som er mer fornøyd.

Øivind Elgenes: «Hjemmefra» (Dagsland/McGurk):Elg går helt motsatt vei, og byr på et fantastisk trøkk i en ganske beskjeden låt som i utgangspunktet er veldig nede - men som befinner seg på øverste hylle i Dagsland-katalogen. Det forplikter. Men - «Hjemmefra» er blitt en herlig låt full av et liv den ikke har i originalversjon. Elg slenger med håret og trår til skikkelig vokalt i en godt arrangert låt som riktignok får en noe brå slutt. «Hjemmefra» kler rett og slett Elg utmerket! «Sigvart goes Santana», sier Elg, og han er ikke helt borte der. «Bedriv blasfemi i stor grad», oppfordret Sigvart i starten av programmet, og denne treffer ganske bra der.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med