Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Slik har du ikke hørt Inger Lise Rypdal synge før

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt.

FØRST UT: Inger Lise Rypdal har sitt beste bidrag så langt i «Hver gang vi møtes»  når hun åpner kveldens program med «Drammen i regn». Foto: TV2
FØRST UT: Inger Lise Rypdal har sitt beste bidrag så langt i «Hver gang vi møtes» når hun åpner kveldens program med «Drammen i regn». Foto: TV2 Vis mer

Det var Terje Lillegård Jensens tur til å være senter for oppmerksomheten i «Hver gang vi møtes» på TV 2 lørdag. Artisten som er kjent som Texas-Jensen og - aller mest - Jonas Fjeld skriver melodier og får som regel teksten servert av Ole Paus.

Thom Hell. Foto: TV2
Thom Hell. Foto: TV2 Vis mer

Dette mener vår anmelder om de andre artistenes versjoner av hans sanger:

OnklP. Foto: TV2
OnklP. Foto: TV2 Vis mer

Inger Lise Rypdal:
«Drammen i regn» (Jonas Fjeld / Ole Paus)
Det er noe med Jonas Fjelds melodier som gjør dem så anvendelige. Det blir tydelig når Inger Lise gjør en av flere hyllest-låter til Fjelds hjemby Drammen som han og Paus har begått sammen. For første gang føler jeg at Inger Lise er der hun skal være, sjøl om hun er i et - for henne - annerledes musikalsk landskap enn hun er vant til. Musikken spiller på lag med stemmen hennes. Hun beholder mykheten fra Fjelds egen versjon, men bandet tilfører også noe litt mystisk og tungt som plasserer Inger Lise i americana-land - med et lite nikk til Daniel Lanois. En flott start!

Lene Nystrøm. Foto: TV2
Lene Nystrøm. Foto: TV2 Vis mer

Thom Hell:
«Hun kom som en engel» (Fjeld/Paus)
Det er fortsatt uvant å høre Thom Hell synge på norsk - her i en av Fjelds mest kjente låter. Ole Paus fikk Fjeld til å droppe engelsken, og han skrev «Hun kom som en engel» til debutalbumet på morsmålet, «Svært nok for meg» (1989). Arrangementet er ikke ueffent, men det virker som om Hell er mest opptatt av å komme seg gjennom låten. Vers og refreng går nærmest umerkelig over i hverandre, og låten glir sakte forbi uten å møte noen hindringer på veien. Det er så som så med innlevelsen, og det hele blir ganske tamt og fargeløst. Hell klarer ikke å løfte sangen på samme måte som Rypdal før ham.

Silje Nergaard. Foto: TV2
Silje Nergaard. Foto: TV2 Vis mer

OnklP:
«Engler i sneen» (Fjeld/Paus)
Paus måtte presse plateselskapet til å gi ut «Svært nok for meg», og det er selvfølgelig snodig når en annen av låtene heter «Engler i sneen». OnklP gjør ikke så mange sprell som man kanskje kunne forvente, men drar opp tempoet og rocker den kraftig opp i et glimrende arrangement. Han er ganske tro mot originalteksten denne gang, og det er bra. OnklPs stil er sånn halvt sang og halvt rap, og her funker det hele veien hjem. En nesten seks minutter lang sang kuttes til vel to minutter. Den kunne godt vært mye lengre, men da blir den ikke spilt på radio!

Bjarne Brøndbo. Foto: TV2
Bjarne Brøndbo. Foto: TV2 Vis mer

Lene Nystrøm:
«The Bells Are Ringing For You Now» (Fjeld/Flamming/Sherraden)
Hentet fra albumet «Neck n'Neck» (1985), som har gitt Fjeld en av ialt fire Spellemannpriser. Lene holder seg i det tyngre spekteret musikalsk - litt industrirockaktig som i første program, men det kler denne låten bedre enn D.D.E.s «Rompa mi». Hun synger bedre også, og er mer bekvem her - på engelsk. Lene er blitt en tøff rockevokalist som tar i bruk større deler av det registeret hun faktisk har inne. Bandet gjør en bra jobb med å fargelegge og utvikle en låt som er mer melankolsk og pulserende i Fjelds egen versjon fra tida med Jonas Fjeld Band.

JONAS HYLLES: Terje Lillegård Jensen, alias Jonas Fjeld, hylles i «Hver gang vi møtes» i kveld. Foto: Anders Grønnberg
JONAS HYLLES: Terje Lillegård Jensen, alias Jonas Fjeld, hylles i «Hver gang vi møtes» i kveld. Foto: Anders Grønnberg Vis mer

Bjarne Brøndbo:
«Till The Morning Comes» (Fjeld/Moffatt)
Respekten for Brøndbo som sanger og tolker blir bare større. Etter forrige lørdags fabelaktige «Skrik», slår han til igjen med en trøndersk versjon av en sang som Fjeld aldri har gitt ut sjøl, men som er blitt kjent med Steinar Albrigtsen - fra hans storselgende album «Alone Too Long» (1990). På trøndersk blir det «Bli hos mæ til da'n den kjæm». Brøndbo har beholdt den i countrysjangeren, med fele og slidegitar, og treffer veldig nær blinken med sin smektende versjon. Cowboyhatten av for D.D.E-Bjarne!

Silje Nergaard:
«Tordensky» (Fjeld/Paus)
Endelig! På tredje forsøk treffer Silje planken. Det er dette som er hennes spesialøvelse, og absolutt mer innenfor hennes komfortsone enn i de to første programmene. Silje legger seg forsåvidt ganske nær opp til originalen, men har strippa den enda mer ned - til bare piano og vokal. Det tjener hun på. Hun gjør tilsynelatende lite med låten, men det er det som er hemmeligheten her. Noen ganger er det enkle også det beste. Nergaard avslutter det som har vært det jevneste programmet så langt.

Neste uke er OnklP hedersgjest.