Anmeldelse: Fernando Aramburu - «Fedreland»

Slik har ingen fortalt historien deres før

Fernanado Aramburu har skrevet et monumentalt epos om den væpnende konflikten i Baskerland.

SEPARATISTER: Maskerte medlemmer av den baskiske separatistbevegelsen ETA fotografert i 2011. «Fedreland» handler om hvordan konflikten påvirket to berørte familier. Foto: NTB Scanpix
SEPARATISTER: Maskerte medlemmer av den baskiske separatistbevegelsen ETA fotografert i 2011. «Fedreland» handler om hvordan konflikten påvirket to berørte familier. Foto: NTB ScanpixVis mer

To familier er naboer og nære venner. Så blir mannen i den ene myrdet i et attentat fra separatistbevegelsen ETA, der sønnen i den andre familien er en av gjerningsmennene. Med ett er de tidligere vennene fiender og sterkt splittet. Offerets familie blir utstøtt av landsbyen, familien som har fostret ETA-separatisten dyrkes som helter.

Det var stor spenning rundt mottakelsen da den spanske forfatteren Fernando Aramburu ga ut boka «Patria» i 2016. I løpet av et drøyt år hadde den solgt over 400 000 eksemplarer i Spania, noe som viste at Aramburu hadde truffet en nerve. Nå er boka kommet på norsk.

Legger ned våpnene

«Fedreland» tar utgangspunkt i høsten 2011, da ETA erklærte slutten på gruppas militære aktivitet. Da var over 800 mennesker, hvorav nesten halvparten sivile, blitt drept i væpnede aksjoner.

I boka er en av disse Txato, en basker som driver et lite transportfirma med fjorten ansatte. Han nekter etter hvert å betale ETAs påtvungne «revolusjonsskatt» for næringsdrivende. Det koster ham livet. Nabogutten Joxe Mari står sammen med to andre bak drapet, og han blir dømt til 126 års fengsel.

Persongalleriet ellers består av Txatos kone, Bittori, deres barn Xabier og Nerea, og Joxe Maris foreldre og søsken, Joxian, Miren, Arantxa og Gorka, alle med sine personlige problemer, som har sammenheng med drapet på Txato, men som også har sin årsak i sjukdommer og legning, som Gorkas homoseksualitet. Gjennom den drivende gode fortellingen flettes historiene retrospektivt sammen, og forfatteren klarer gjennom hovedpersonene å fortelle Baskerlands nyere historie på en måte ingen har gjort før ham. Man kommer tett på og får samtidig en følelse av hvordan denne tida var for folk, både tilhengere og motstandere av baskisk uavhengighet.

Presten støtter ETA

Ingen av familiene nevnes med etternavn, heller ikke får vi vite hvilken landsby historien utspiller seg i. Men inspirasjonen er helt klart hentet fra et militant område i provinsen Gipuzkoa. I boka er til og med landsbypresten don Serapio ETA-tilhenger.

«Fedreland» spinner rundt antagonismen mellom de to familiene, der noen av de impliserte etter hvert lengter etter forsoning. Bokas 125 korte kapitler er ikke historisk lineære, men går fram og tilbake i historien, der vi følger de enkeltes liv på godt og vondt, av og til i jeg-form. Det meste er vondt, slik også situasjonen i Baskerland generelt var på den tida. I boka er det et baskisk fedreland i forfall vi møter, noe som står i relativt sterk kontrast til situasjonen i området i dag.

For denne anmelder fungerer det ikke-lineære grepet langt fra optimalt, det er lett å falle ut. Men dette får vi kanskje tilgi forfatteren. At forlaget gjennomført velger å bruke baskiske ord og uttrykk er bra, men det er uheldig å samle oversettelsene helt til slutt i boka. For oss mange som ikke kan baskisk blir det slitsomt hele tida å måtte bla fram og tilbake.

Fra begge sider

Å skrive om baskisk frigjøringskamp er som å stikke handa inn i et vepsebol. Aramburu som sjøl er født i Gipuzkoas hovedstad San Sebastian (Donostia), har klart dette uten å få særlig mange stikk. ETAs terror er hovedfokus, men den spanske sivilgardens nådeløse gjengjeldelser og utbredt fangetortur er også viet stor plass. Og vi får et forklarende syn på hvorfor en lovende håndballspiller som Joxe Mari blir det mange kaller terrorist – uten at hans handlinger dermed forsvares.

Terrorens logikk og ikke-logikk. Hvem skal vi stole på? Som Joxe Maris søster Arantxa sier:

«I dette landet døde sannheten for lenge siden.»

.