FILMEN OM KONGO-SAKEN: Tobias Santelmann spiller Tjostolv Moland og Aksel Hennie spiller Josha French i spillefilmen om Kongo-saken. Dette er de første klippene fra filmen, som har premiere 12. oktober 2018. Video: Friland Film Vis mer Vis mer

«Mordene i Kongo»

Slik holdt de Moland og French-filmen hemmelig: - Satt på en tikkende bombe

Nervepirrende er ordet produsent Christian Fredrik Martin bruker om å lage «Mordene i Kongo». Sommeren 2016 balanserte prosjektet på en knivsegg.

(Dagbladet): - Vi satt på en tikkende bombe den sommeren, sier daglig leder og produsent i filmselskapet Friland, Christian Fredrik Martin (46), også kalt «Kifrik», til Dagbladet.

- EN VANSKELIG FILM: Produsent i Friland Film, Christian Fredrik Martin (46), også kjent som Kifrik, er i ferd med å ferdigstille «Mordene i Kongo». Han beskriver den årelange prosessen som svært utfordrende. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
- EN VANSKELIG FILM: Produsent i Friland Film, Christian Fredrik Martin (46), også kjent som Kifrik, er i ferd med å ferdigstille «Mordene i Kongo». Han beskriver den årelange prosessen som svært utfordrende. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet Vis mer

Tusener på tusener av artikler er skrevet om historien til kameratene Joshua French (35) og avdøde Tjostolv Moland, også kalt Kongo-saken, siden det ble kjent at de to nordmennene satt fengslet i det afrikanske landet i mai 2009.

Like lenge er det siden Martin og produsentkollega Asle Vatn først så spillefilmpotensial i den dramatiske historien, og i oktober, nesten ti år etter den fatale og fortsatt mystiske turen til Moland og French, skal dramaet «Mordene i Kongo» projiseres på kinolerreter over hele landet.

Se de første klippene fra filmen øverst i saken.

FØRSTE DAG I RETTEN: Tjostolv Moland og Joshua French paraderes gjennom gatene i Kisangani, Kongo i 2009. Foto: Espen Røst / Dagbladet
FØRSTE DAG I RETTEN: Tjostolv Moland og Joshua French paraderes gjennom gatene i Kisangani, Kongo i 2009. Foto: Espen Røst / Dagbladet Vis mer

- Utrolig utfordrende

Lite vites om hva som skal fortelles, for det er fiksjonsfilm, men det er naturlig å vente seg en historie om risikovillig eventyrlyst og mørke konsekvenser.

- Det har vært utrolig givende, utrolig spennende og utrolig utfordrende film å lage. «Mordene i Kongo» er noe av det vanskeligste jeg har begitt meg ut på som produsent. Det er deilig å se at konturene begynner å forme seg, men den er langt fra ferdig, sier Martin.

SANTELMANN: Tobias Santelmann spiller nordmannen Tjostolv Moland, som døde i kongolesisk fengsel i 2013. Foto: David Bloomer/ Friland Film
SANTELMANN: Tobias Santelmann spiller nordmannen Tjostolv Moland, som døde i kongolesisk fengsel i 2013. Foto: David Bloomer/ Friland Film Vis mer
HENNIE: Aksel Hennie som Joshua French. Foto: David Bloomer/ Friland Film
HENNIE: Aksel Hennie som Joshua French. Foto: David Bloomer/ Friland Film Vis mer
I JUNGELEN: Aksel Hennie og Tobias Santelmann spiller Joshua French og Tjostolv Moland i spillefilmen «Mordene i Kongo». Foto: David Bloomer/ Friland Film
I JUNGELEN: Aksel Hennie og Tobias Santelmann spiller Joshua French og Tjostolv Moland i spillefilmen «Mordene i Kongo». Foto: David Bloomer/ Friland Film Vis mer

Fryktet at nyheten sprakk

Noe av det mest krevende var alle åra med hemmelighold, forteller produsenten. Moren til Joshua French, Kari Hilde, skriver i boka «Dødsdømt i Kongo» om hvordan familien og Utenriksdepartementet (UD) fryktet at prosjektet kunne forpurret den diplomatiske innsatsen i Kongo, dersom filmen ble kjent:

«Fra det ble klart at Friland Film AS skulle lage en fiksjonsfilm om Kongo-saken, hadde det vært viktig å holde prosjektet hemmelig. Vi var redde for at prosessen med å få Joshua ut av landet ville bli stoppet hvis filmplanene ble kjent. Friland Film strakte seg så langt de kunne. Alle medvirkende måtte underskrive en konfidensialitetsavtale.»

Byråkratisk risiko

Gitt den sårbare situasjonen til Joshua French var særlig dokumenter som offentligheten og pressen kan søke innsyn i viktige å kamuflere. I tillegg til tiltak som kryptert lagring hos Friland, har rundt 150 personer signert taushetserklæring. Prosjektet fikk tidlig arbeidstittelen «Mørke grener», og det er nettopp hemmeligholdet produsenten beskriver som «en tikkende bombe».

- Vi holdt all aktivitet unna offentligheten av en eneste grunn: Det norske diplomatiet og Kari Hilde French sin kamp for å løse den fastlåste situasjonen i Kongo. Saken var så spesiell at vi møtte forståelse fra offentlige myndigheter.

I KONGO: Kari Hilde French ankommer fengselet i Kinshasa en gang i 2013. Tjostolv Moland døde i fangenskap det samme året. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
I KONGO: Kari Hilde French ankommer fengselet i Kinshasa en gang i 2013. Tjostolv Moland døde i fangenskap det samme året. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

- Dialogen var vinglete

På et tidspunkt begynte det imidlertid å bli svært vanskelig å holde den rullende snøballen hemmelig. Sommeren for to år siden står igjen som et vitalt eksempel på hvor sensitivt arbeidet med å realisere «Mordene i Kongo» faktisk har vært.

I juni 2016 var den siste biten av finansieringen i ferd med å falle på plass. Starten for innspillingen var satt til Sør-Afrika i november, og Martin skulle søke om 4,5 millioner kroner i midler fra Europarådets filmstøtteordning Eurimages, men bare styret i organisasjonen kunne stemple dokumentene som hemmelige.

Friland fikk ingen lovnader av byråkratene i Strasbourg, og hemmeligholdet balanserte på en knivsegg. Martin pratet derfor med French-apparatet om hvordan og når de skulle presentere prosjektet.

- Dialogen var vinglete med argumenter for og mot, men i samforståelse med dem utarbeidet vi en pressemelding. Den skulle gå ut i slutten av juni 2016 i forbindelse med søknaden, sier produsenten.

Dramatisk kontrabeskjed

Martin bestemte seg for å ta en siste sjekk med French-advokaten, Hans Marius Graasvold.

- Jeg satt klar til å trykke «send», men plutselig kom det en dramatisk kontrabeskjed om at jeg måtte gjøre alt som sto i min makt for å holde den tilbake. Jeg følte meg helt tom, og vi måtte vurdere om vi skulle utsette hele filmen. Da hadde i så fall finansieringen raknet. Det sto mye på spill, sier Martin.

Men det gjorde det også i Kongo. Grunnen til kontrabeskjeden skulle i ettertid vise seg å være det enorme vendepunktet for Joshua og Kari Hilde French sommeren 2016. Den diplomatiske innsatsen til UD fikk et gjennombrudd, som i «Dødsdømt i Kongo» beskrives som et mirakel av Norges spesialutsending, Arild Øyen.

ADVOKAT: Hans Marius Graasvold representerer Joshua French. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
ADVOKAT: Hans Marius Graasvold representerer Joshua French. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

Det umulige skjedde

Kari Hilde French skriver:

«Men så skjedde det umulige. Halv elleve om kvelden 4. juli ringte Øyen meg. Vi hadde fått audiens dagen etter hos president Kabila!» (...) Da vi skulle gå, klappet Kabila meg på skuldra og sa «Courage». (...) presidenten hadde bestemt seg i sitt hjerte, og den bestemmelsen var positiv.

Martin og Vatn satset alt på et kort, og sendte inn søknaden til Eurimages, men pressemeldingen holdt de igjen. Sommermånedene ble svært nervepirrende for produsentene, men de ble møtt med forståelse av styret til Eurimages og søknaden ble unndratt offentligheten.

HJEMME: Dagbladet 18. mai 2017.
HJEMME: Dagbladet 18. mai 2017. Vis mer

Har ansvaret

For Kari Hilde French gjensto det en rekke skjær i sjøen, og nesten ett år med diplomatisk spill, før French landet i Norge 17. mai 2017. Dagen etter sprakk nyheten om filmprosjektet.

Joshua og Kari Hilde French ønsker ikke å kommentere denne artikkelen, men deres advokat, Hans Marius Graasvold, begrunner hemmeligholdet overfor Dagbladet.

- Vi anså det som uheldig dersom man på kongolesisk side fikk en oppfatning om at Joshua syslet med planer om film og bok, og straks etter hjemkomst på den måten ville «hevne» seg på Kongo. Dette var, og er ikke tilfelle. Filmen er en uavhengig produksjon, hvor Friland har kunstnerisk frihet og ansvar.​