Konkurransen mellom de private sjåførtjenestene Uber og Lyft ble rammet av amerikansk politikk denne helgen. Protestene mot det nye innreiseforbudet, eller muslimforbudet som det kalles og i praksis er, foregikk ikke bare rundt om på flyplasser, men selvfølgelig også i sosiale medier. I landet hvor kunden alltid har rett, ble skytset rettet mot kjente merkevarer som har den minste forbindelse til Trump-administrasjonen.
Motstandsbevegelsen vet at Donald Trump gir blanke i dem. Det har han vist ettertrykkelig de siste dagene. Men forretningsmannen Trump hører kanskje på det øret han har til næringslivet.
Timingen kunne ikke vært verre for Ubers toppsjef, Travis Kalanick. Blekket var knapt tørt på presidentordren da han stilte i sitt første møte hos Trump som medlem av en uformell økonomisk rådgivergruppe. I løpet av timer begynte hashtaggen #DeleteUber - slett Uber - å trende på twitter, samt en oppfordring om å bytte til konkurrenten Lyft, som var lynraskt ute med å fordømme Trumps ordre.
Uber og Kalanick måtte til slutt trygle om tilgivelse og forsikre at selskapet ville strekke seg langt i å hjelpe alle sine ansatte som var berørt av Trumps nye innvandringspolitikk. Han kommer nok til å passe seg for å sole seg i Trumps falmete glans igjen. I likhet med flere selskaper som fikk seg en støkk i helgen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger