SPLIT-SCREEN: Såkalt «Split-screen advertising» betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at redaksjonelt og kommersielt innhold sendes samtidig. FOTOMONTASJE
SPLIT-SCREEN: Såkalt «Split-screen advertising» betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at redaksjonelt og kommersielt innhold sendes samtidig. FOTOMONTASJEVis mer

Slik kan den nye tv-reklamen bli

Kulturminister Trond Giske (Ap) foreslår å dele tv-skjermen.

(Dagbladet.no): Kulturdepartementet vil tillate reklame over halve tv-skjermen mens et program pågår, melder Dagens Næringsliv.

Såkalt «Split-screen advertising» betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at redaksjonelt og kommersielt innhold sendes samtidig. Dette har ikke vært tillatt etter dagens kringkastingstingslov, skriver Dagens Næringsliv. Et nytt EU-direktiv gjør at flere land vurderer å gjøre det mulig.

Nå foreslår Kulturdepartementet å tillate reklame på delt skjerm og virtuell reklame. Det kommer fram i et høringsnotat der kulturminister Trond Giske (Ap) foreslår at filmer og dramaserier skal kunne deles opp med reklameavbrudd.

Les alle høringsbrevene her.

Negativ til forslag
Forbrukerombudet er skeptisk til forslaget:

- Jeg tror folk vil reagere negativt hvis tv-skjermen plutselig blir splittet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no. Han mener det er viktig at tv-kanalene viser litt nøysomhet.

VIL DELE TV-EN:  Kulturminister Trond Giske (Ap) vil tillate reklamen å dele tv-skjermen. Foto: SCANPIX
VIL DELE TV-EN: Kulturminister Trond Giske (Ap) vil tillate reklamen å dele tv-skjermen. Foto: SCANPIX Vis mer

- Vi er ikke i mot tv-reklame, men man må vise varsomhet med reklamen slik at den ikke blir for påtrengende, sier Thon. Han tror også det vil bli vanskeligere å velge bort reklame med det det nye formatet.

- Mange har fått seg PVR-bokser, og bruker den til å ta opp programmer hvor de spoler over reklamen. Dette kan bli vanskelig med det nye reklame-formatet, sier forbrukerombudet. Han frykter at det nye forslaget vil skade de med små tv-er.

- De har jo liten plass i utgangspunktet, sier Thon. 

TV2 positive
I notatet skriver Kulturdepartementet at reklame på delt skjerm er mest aktuelt i programmer uten naturlige pauser: «I slike programmer vil et ordinært reklameavbrudd av mange seere oppfattes som minst like inngripende.»

TV2 er positive til forslaget. I sin høringsuttalelse skisserer kanalen flere muligheter for reklame på delt skjerm:

«Det kan godt tenkes andre typer programmer eller sendinger hvor kontinuiteten i sendingen er viktig, men hvor intensiteten ikke er fremtredende til enhver tid, f.eks. tenketid i spørrekonkurranser, dekning av redningsaksjoner, branner eller andre hendelser som man ønsker å følge over tid.»

NEGATIV:- Jeg tror folk vil reagere negativt hvis tv-skjermen plutselig blir splittet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX
NEGATIV:- Jeg tror folk vil reagere negativt hvis tv-skjermen plutselig blir splittet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX Vis mer