Slik kan den nye tv-reklamen bli

Kulturminister Trond Giske (Ap) foreslår å dele tv-skjermen.

SPLIT-SCREEN: Såkalt «Split-screen advertising» betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at redaksjonelt og kommersielt innhold sendes samtidig. FOTOMONTASJE
SPLIT-SCREEN: Såkalt «Split-screen advertising» betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at redaksjonelt og kommersielt innhold sendes samtidig. FOTOMONTASJE Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Kulturdepartementet vil tillate reklame over halve tv-skjermen mens et program pågår, melder Dagens Næringsliv.

Såkalt «Split-screen advertising» betyr at tv-skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at redaksjonelt og kommersielt innhold sendes samtidig. Dette har ikke vært tillatt etter dagens kringkastingstingslov, skriver Dagens Næringsliv. Et nytt EU-direktiv gjør at flere land vurderer å gjøre det mulig.

Nå foreslår Kulturdepartementet å tillate reklame på delt skjerm og virtuell reklame. Det kommer fram i et høringsnotat der kulturminister Trond Giske (Ap) foreslår at filmer og dramaserier skal kunne deles opp med reklameavbrudd.

Les alle høringsbrevene her.

Negativ til forslag
Forbrukerombudet er skeptisk til forslaget:

- Jeg tror folk vil reagere negativt hvis tv-skjermen plutselig blir splittet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no. Han mener det er viktig at tv-kanalene viser litt nøysomhet.

VIL DELE TV-EN:  Kulturminister Trond Giske (Ap) vil tillate reklamen å dele tv-skjermen. Foto: SCANPIX
VIL DELE TV-EN: Kulturminister Trond Giske (Ap) vil tillate reklamen å dele tv-skjermen. Foto: SCANPIX Vis mer

- Vi er ikke i mot tv-reklame, men man må vise varsomhet med reklamen slik at den ikke blir for påtrengende, sier Thon. Han tror også det vil bli vanskeligere å velge bort reklame med det det nye formatet.

- Mange har fått seg PVR-bokser, og bruker den til å ta opp programmer hvor de spoler over reklamen. Dette kan bli vanskelig med det nye reklame-formatet, sier forbrukerombudet. Han frykter at det nye forslaget vil skade de med små tv-er.

- De har jo liten plass i utgangspunktet, sier Thon. 

TV2 positive
I notatet skriver Kulturdepartementet at reklame på delt skjerm er mest aktuelt i programmer uten naturlige pauser: «I slike programmer vil et ordinært reklameavbrudd av mange seere oppfattes som minst like inngripende.»

TV2 er positive til forslaget. I sin høringsuttalelse skisserer kanalen flere muligheter for reklame på delt skjerm:

«Det kan godt tenkes andre typer programmer eller sendinger hvor kontinuiteten i sendingen er viktig, men hvor intensiteten ikke er fremtredende til enhver tid, f.eks. tenketid i spørrekonkurranser, dekning av redningsaksjoner, branner eller andre hendelser som man ønsker å følge over tid.»

NEGATIV:- Jeg tror folk vil reagere negativt hvis tv-skjermen plutselig blir splittet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX
NEGATIV:- Jeg tror folk vil reagere negativt hvis tv-skjermen plutselig blir splittet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer