KAMP: Kunder stormer inn døra på Wal-Mart rett etter dørene åpner fem om morgenen. Foto: AP Photo/Mike Derer
KAMP: Kunder stormer inn døra på Wal-Mart rett etter dørene åpner fem om morgenen. Foto: AP Photo/Mike DererVis mer

Slik kan du kjøpe deg lykkelig

Det er opplevelsene som teller.

Kommentar

Black Friday har kommet til Norge. Nå skal det forbrukes! Den amerikanske handledagen er blitt til en hel uke med lokkepriser. Butikkene rennes ned av folk som skal gjøre et kupp, men som forlater dem med ting de ikke visste de trengte, til leiligheter stappfulle av ting vi er gått lei av. Blir vi lykkelige av det?

Spør du økonomen Richard Easterlin er svaret nei. I en banebrytende studie i 1974 viste han at selv om amerikanerne hadde blitt mye rikere siden krigen, ble de ikke lykkeligere (se pdf).

Vi tror gjerne at den nye TVen, sofaen eller klesplagget skal gjøre oss lykkeligere, men gleden er kortvarig. Selv ny teknologi som smarttelefonen og den bærbare PCen, venner vi oss fort til. Og hver nye ting bringer med seg ulykke, så vel som lykke.

Robert Frank påpeker at forbruksgodene tar form som et hedonistisk våpenkappløp. En fin bil er bra, men hvis naboen kjøper enn enda finere, plages vi av det. Summen er at alle blir rikere, men ingen blir lykkeligere.

Det er imidlertid ikke hele fortellingen. Penger kan kjøpe deg lykke. Med bedre og nyere data har ekteparet Stevenson og Wolfers, og Kahneman og Deaton vist at mer penger gjør oss lykkeligere. Men sammenhengen er ikke så enkel som en skulle tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å tjene mer enn 650 000 kroner, ser ikke ut til å øke lykken i nuet, selv om en rapporterer høyere tilfredshet med livet. Det tyder på at du til en viss grad kan kjøpe deg lykke.

Men det er ikke på Elkjøp eller i klesbutikken du får mest valuta for pengene. En hel rekke studier har nemlig bekreftet at det å kjøpe opplevelser gjør deg lykkeligere enn det å kjøpe forbruksvarer (se pdf for en pedagogisk framstilling av forskningslitteraturen).

Det har flere årsaker. Mens materielle goder ofte faller i verdi jo lenger vi har dem, blir opplevelser bedre med tiden. Selv dårlige opplevelser i Legoland med ungene, blir til gode og lærerike historier.

Opplevelser gir også glede før vi kjøper dem, når vi planlegger og venter i spenning. Opplevelser trekker også mennesker sammen og skaper tilhørighet, både når vi opplever dem sammen og når vi deler historier. Samtaler om opplevelser er rett og slett bedre enn samtaler om ting.

Bare tanken på opplevelser gjør oss snillere med andre. Og selv om noen forbruksvarer kan bety mye for oss, utgjør opplevelser en viktigere del av hvem vi er.

Opplevelser mister heller ikke verdi ved at andre kjøper bedre opplevelser enn deg. De innbyr dermed ikke til et hedonistisk våpenkappløp, slik forbruksvarer gjør.

Du kan derfor med god samvittighet holde deg hjemme på Black Friday og spare pengene til en god middag eller utflukt. Men nærmer du deg først butikken, så tenk på hvilke forbruksvarer som kan gi deg og dine gode opplevelser. Jeg kan anbefale en bærbar høyttaler til å sprite opp enhver opplevelse.