Slik kan Frp løse krisa

Ballen ligger hos bilistenes parti, og løsningen ligger der også. Hvis de vil, skriver Geir Ramnefjell.

Kommentar

Det har låst seg for regjeringen. Mange av kravene som Frp ble enig med seg selv om etter landsstyremøtet onsdag kveld, kan sikkert vris og vendes og forhandles om mellom regjeringspartiene. Men ett av dem stanger med hodet mot veggen. «Nei til nye byvekstavtaler», krever Frp. «Økt satsing på bymiljøavtaler og byvekstavtaler», sier regjeringserklæringen som de fire partiene signerte etter forhandlingene på Granavolden i januar.

Det går rett og slett ikke opp. Men hva er det egentlig de er så uenige om?

Selv om vi nå har kommet mange uker inn i bompengeopprøret, er det kanskje ikke alle som har fått ord som «byvekstavtaler» inn i ordforrådet. Men det er dette lille ordet som nå holder på å velte regjeringen. Ikke «bompenger», altså. Men «byvektavtaler».

Byvekstavtaler er en avtale som gjøres lokalt om infrastrukturutvikling, med veier, kollektiv og sykkelløsninger. De er dyre. Forutsetningen for disse avtalene er at all trafikkvekst skal skje med gange, sykkel og kollektivtransport. Finansieringen av den skal skje lokalt, og ved at staten spytter inn maks halvparten. Det betyr bompenger. Lokalpolitikerne har nemlig ikke milliarder av kroner til overs.

Alt dette har Frp signert på. Det kan høres utrolig ut. Anti-bompengepartiet og bilistpartiet Frp har vært med på videreføringen av en grønn, progressiv politikk for utviklingen av byene våre.

Men de har selvsagt fått noe igjen for det.

KRISMØTE: Fremskrittspartiets ledelse møtte pressen etter et krisemøte om bompenger. Video: Siv Johanne Seglem Vis mer

Frp sin store motytelse har vært en kraftig senkning av andre bilavgifter. Aftenposten har regnet på det, og kommet fram til at bilistenes avgifter har sunket med 13,1 milliarder kroner siden de borgerlige tok over makta i 2013. På samme tid har bomutgiftene økt med 2 milliarder. Bilistene har altså spart 11 milliarder. Frp har vunnet stort i forhandlingene. Det har stått høyt på partiets skryteliste de siste åra, men med bompengeopprøret har det fullstendig mistet sin kraft.

Siv Jensen gjorde et siste, desperat forsøk på å formidle det glade budskap onsdag før Frp' skjebnemøte. Hun delte begeistret Aftenpostens artikkel på sin Facebook-side. De sure tilbakemeldingene i kommentarfeltet talte sitt vanlige, tydelige språk.

Så nå vil Frp ha kaka sin, og spise den også. De vil ha både de 11 milliardene de har fått i lavere bilavgifter, og de vil stoppe den grønne utviklingen rundt byene våre. Det er ikke rart Venstre og KrF sier tvert nei. Høyre også, sannsynligvis, selv om de har vært relativt stille. Det er ikke bare en kraftig forskyvning av forhandlingsresultatet fra Granavolden fire måneder tilbake. De kan jo heller ikke godta å stoppe byutviklingen rundt omkring i hele landet. Byvekstavtalene er nøkkelen for å få det til.

Så spørsmålet blir nå: hva kan Frp gi tilbake?

En opplagt idé er å vri gjennomslaget sitt i retning av bompenger. Når partiet, uten hell, har forsøkt å selge inn reduksjonen i bilavgifter som en seier, er det kanskje på tide å veksle det inn i noe annet. Folket vil ha mindre bompenger, da må Frp høre på dem. Er det ikke sånn det fungerer?

Men de må fortsatt prioritere, hvis de skal sitte i en regjering sammen med tre andre partier.

Frp har allerede foreslått å fase inn engangsavgift på elbiler fra 2020. Det er uaktuelt for samarbeidspartiene. Da bremser man overgangen til elbiler og saboterer klimapolitikken. Men legg på tilsvarende høyere avgifter for bensin og dieselbiler, slik at elbilen fortsatt er like konkurransedyktig. Da får staten inn penger som den kan spytte inn i byvekstavtaler for å redusere bombelastningen.

Dette forslaget vil nok ikke få de mest høylytte, interne kritikerne i Frp inn i folden. Bilavgifter er helligbrøde for Frp-ere. Å dytte disse avgiftene oppover vil uansett få tradisjonalistene i partiet til å frykte velgernes reaksjon. Men vil det slå til? Det er bompengene som er velgernes daglige irritasjonsmoment, ikke prislappen hos bilforhandleren. Og noe må Frp gi, ellers er det trolig over og ut.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.