Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV 2 taper Premier League:

Slik kan TV 2 blø

Ekspert spår seerflukt.

RETTIGHETSSKIFTE: TV 2 mister rettighetene til Premier League til NENT Group. Eksperter tror det kan få store konsekvenser for kanalen. Foto: NTB Scanpix
RETTIGHETSSKIFTE: TV 2 mister rettighetene til Premier League til NENT Group. Eksperter tror det kan få store konsekvenser for kanalen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Dette er en vond dag og et knusende nederlag for TV 2, sier ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i bransjenettstedet Kampanje til Dagbladet.

Han spår at over 200 000 seere kan forsvinne fra TV 2 når de i 2022 mister rettighetene til fotballigaen Premier League til NENT Group, som eier over 50 merkevarer og plattformer, deriblant Viasat og TV3.

Det var torsdag morgen det kom fram at TV 2 måtte gi tapt i onsdagens budrunde over de norske rettighetene til den ettertraktede fotballigaen.

- Dette var et «worst case scenario», og er nok et sjokk for TV 2 som kanal, som organisasjon, og for deres ansatte. De har hatt rettigheten i ti år, og har levert et kjempeprodukt, fortsetter Hauger.

Ikke minst har rettighetene hjulpet TV 2 med å bygge opp TV 2 Sumo som betalingstjeneste, sier han.

- Sumo er framtidsrettet. De er ikke så avhengig av reklame, og selger abonnementer direkte til brukerne. Når de nå får beskjed om at de mister den viktigste rettigheten om to år, er det selvfølgelig et sjokk for alle i TV 2.

DEBUTERTE: Etter et langt skadeavbrekk og flere kamper på innbytter benken fikk omsider Ørjan Nyland spiller Premier League-fotball. Reporter: Fredrik N. Filtvedt. Video: Kristoffer Løkås Vis mer

Fleksible seere

Konsekvensene for seerne blir imidlertid mindre dramatiske, tror han.

SPÅR SEERFLUKT: redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje. Foto: Eivor Eriksen
SPÅR SEERFLUKT: redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje. Foto: Eivor Eriksen Vis mer

- Vi er blitt ganske avanserte mediekonsumenter og forbrukere. Seerne er flinke til å finne innholdet de vil se på de tjenestene hvor de finnes. At Viaplay tar over den engelske fotballen i Norge, tror jeg seerne raskt finner fram til.

125 000 av anslaget på 200 000 er TV 2 Sumo-abonnenter. Regnet med alle som ser Premier League via distributører som Canal Digital og GET, blir tallet raskt mye høyere, sier han.

Særstilling

Premier League-rettighetene står i en særstilling, mener Hauger.

- I mitt hode er Premier League den desidert sterkeste rettigheten når det kommer til å flytte store kundemasser, og generere store volum av abonnenter. Det trumfer norsk fotball, Champions League, fotball-VM og fotball-EM.

Bare noen få rettigheter, deriblant Premier League, har det i seg at de flytter så store kundemasser, mener han

- Det er grunnen til at de er så sinnssykt dyre. Det er så mange av oss nordmenn som brenner så utrolig for den engelske fotballen. VM i bryting hadde neppe hatt samme effekt.

Hauger viser til at Premier League går over lengre tid enn verdensmesterskap og olympiske leker. Han sier OL og VM tiltrekker seg mange seere, men over en kortere periode enn Premeir League.

- TV 2 har fortsatt Serie A, La Liga og deler av Champions League. Også har de selvfølgelig to år til med Premier League. Men drømmen til TV 2-sjef Olav Sandnes om at TV 2 skal være fotballkanalen, den knuses.

- Stort tap

TV-ekspert og postdoktor Gry Cecilie Rustad ved Universitetet i Oslo tror også konsekvensene kan bli store for TV 2.

- Det er selvsagt et kjempestort tap for TV 2. Det som er interessant er at NENT Group nå sitter med rettighetene til både Premier League og Champions League. De samler mye på ett sted, som selvfølgelig gjør at de får en stor fordel, sier hun til Dagbladet.

Hun utelukker heller ikke seerflukt. Hun tror rettigheten kan gi NENT et stort forsprang i strømmekrigen, og kan styrke Viaplays posisjon - på bekostning av TV 2 Sumo.

- NENT Group får nærmest monopol på utenlandsk fotball i Norge. Det er naturlig å tro at mange av dem som er villig til å betale for fotball beveger seg dit, og det vil nok være veldig mange.

Hun viser til at NENT Group er et stort firma, med kanaler i hele Skandinavia, som en mulig forklaring på deres evne til å overby TV 2 i budrunden.

- Men det egentlige problemet er nok «grådigheten» til dem som tar seg så rikelig betalt for rettighetene i utgangspunktet.

- Vi er ikke knekt

Til Dagbladet sier TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen at redaksjonen ikke er avhengig av Premier League, og nå sikter seg inn på andre områder.

- Vi er ikke knekt, men kampklare. Vi skal forvalte Premier League på best mulig måte de drøye to åra som gjenstår og løfte de andre rettighetene vi har. Vi lar oss ikke knekke. Det er andre rettigheter i spill. Vi sikter oss inn på andre områder.

Han mener TV 2 går en spennende tid i møte.

- Vi depper i noen timer, før vi krummer nakken og går på igjen. Vi har fortsatt drøye to år igjen med rettigheter til Premier League, i tillegg til Tour de France, Tour de Ski og mye annet. Vi vil løfte de rettighetene vi har og sikte oss inn på nye rettigheter.

Det er ikke kjent hva TV-giganten betaler for rettighetene til de seks sesongene som Premier League-vert. Dagens Næringsliv har tidligere skrevet at TV 2 i 2015 betalte 1,8 milliarder kroner for tre sesonger med engelsk fotball, ifølge NTB.