Slik kjøper du musikk om fem år

Digitalkort er framtida.

NEW YORK (Dagbladet.no): - Det Starbucks holder på med er et eksperiment, men hvis det lykkes kommer nok digitalkortet til å bli det ledende produktet i musikkbransje-framtida, sier Celia Hirschman, sjefen for indieselskapet One Little Indian.

I disse nedlastings/copyrightkrangel-tider er det ikke lett å skulle se for seg musikkbransjeframtida, men det betyr ikke at det ikke er mange som prøver. I en paneldebatt under musikkfestivalen CMJ i dag, diskuterte bransjeveteraner hvordan de ser for seg at musikk kommer til å bli distribuert om fem år.

Det mest konkrete de kom fram til var kaffekjeden Starbucks nye nedlastingssatsing.

Starbucks har solgt plater i flere år og har sitt eget plateselskap, men tidligere i år innledet kaffekjeden også et samarbeid med iTunes. I begynnelsen av denne måneden lanserte de to gigantene en kampanje der de blant annet gir bort 50 millioner låter. De begynte også å selge noe de kaller iTunes digital release cards: I stedet for et håndfast album, får man et kort med en kode man kan bruke for å laste ned albumet.

KT Tunstalls «Drastic Fantastic » og Eddie Vedders nye soundtrack-prosjekt «Into the Wild » er de første platene som distribueres på denne måten. Musikken koster henholdsvis 14.99 og 11.99 dollar, noe som på ingen måte er billigere enn å kjøpe albumene i butikken. Men det har ikke noe å si, mener Celia Hirschman.

- Problemet til platebransjen er at de tviholder på et system de har hatt i tredve år. Fremtidens musikksalg kommer til å bli definert av forbrukerne, man må skjønne hvor hun er og hvordan hun vil ha musikken sin. Folk handler kaffe og de går i butikken, men de vandrer ikke inn i platebutikker lenger.


Med dette prosjektet krysser Starbucks grensene mellom det digitale og det håndsfaste, sier Hirschman.

Og hun er ikke alene om å mene at Starbucks er framtida. Indieguruene Sonic Youth har også valgt Starbucks som distribusjonskanal for tribute-plata «Hits are for squares ».

Starbucks selger musikk via digitalkort i kaffebutikkene sine. Her er digitalkort med en gratis John Legend-låt. De som selges ser hakket mer eksklusive ut. Foto: Scanpix
Starbucks selger musikk via digitalkort i kaffebutikkene sine. Her er digitalkort med en gratis John Legend-låt. De som selges ser hakket mer eksklusive ut. Foto: Scanpix Vis mer

Og Kim Gordons begrunnelse for beslutningen?

- Starbucks er ikke like onde som Universal.