Slik kjøper du musikk om fem år

Digitalkort er framtida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NEW YORK (Dagbladet.no): - Det Starbucks holder på med er et eksperiment, men hvis det lykkes kommer nok digitalkortet til å bli det ledende produktet i musikkbransje-framtida, sier Celia Hirschman, sjefen for indieselskapet One Little Indian.

I disse nedlastings/copyrightkrangel-tider er det ikke lett å skulle se for seg musikkbransjeframtida, men det betyr ikke at det ikke er mange som prøver. I en paneldebatt under musikkfestivalen CMJ i dag, diskuterte bransjeveteraner hvordan de ser for seg at musikk kommer til å bli distribuert om fem år.

Det mest konkrete de kom fram til var kaffekjeden Starbucks nye nedlastingssatsing.

Starbucks har solgt plater i flere år og har sitt eget plateselskap, men tidligere i år innledet kaffekjeden også et samarbeid med iTunes. I begynnelsen av denne måneden lanserte de to gigantene en kampanje der de blant annet gir bort 50 millioner låter. De begynte også å selge noe de kaller iTunes digital release cards: I stedet for et håndfast album, får man et kort med en kode man kan bruke for å laste ned albumet.

KT Tunstalls «Drastic Fantastic » og Eddie Vedders nye soundtrack-prosjekt «Into the Wild » er de første platene som distribueres på denne måten. Musikken koster henholdsvis 14.99 og 11.99 dollar, noe som på ingen måte er billigere enn å kjøpe albumene i butikken. Men det har ikke noe å si, mener Celia Hirschman.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer