Slik kunne «Halo» ha sett ut

Ikke alltid en sikker suksess? Se video!

(Dagbladet.no): Lenge før Microsoft hadde startet produksjonen av den første Xboxen, var spillselskapet Bungie allerede godt i gang med utviklingen av «Halo».

Opprinnelig planlagt som et spill til Mac, først offentliggjort på Macworld i 1999, undergikk «Halo» en lang rekke forandringer fram til det ble skytespillserien vi nå kjenner den som.

Visste du for eksempel at spillserien på et tidspunkt var planlagt å være et sanntids strategispill?

Alt forandret seg imidlertid da Microsoft kjøpte Bungie, og ga dem frie tøyler for å utvikle «Halo» til Xbox.

I videoen over kan du se (og høre) fire Bungie-ansatte gjennomgå de forskjellige «Halo»-stadiene før det første spillet ble utgitt. Noen av ideene var så solide at de holdt helt fram til det endelige resultatet, mens andre ting får sitt pass påskrevet av de ansatte selv.

Det er ikke mange dagene til «Halo 3» lanseres på Xbox 360 - 26. september braker det løs for Master Chiefs avsluttende kamp for å forsvare menneskeheten.

Microsoft satser på å slå alle salgsrekorder på lanseringen - mon tro om de kunne forutsi det da de kjøpte Bungie?