MANNEN BAK FLÅKLYPA: Remo Caprino var med på å lage Flåklypa Grand Prix med sin far Ivo Caprino for snart 40 år siden. Nå har han gitt ut en ny bakomfilm, som forteller hvordan den orginale Flåklypa- filmen ble til. Karakteren Solan til høyre er den orginale dokka fra filmen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
MANNEN BAK FLÅKLYPA: Remo Caprino var med på å lage Flåklypa Grand Prix med sin far Ivo Caprino for snart 40 år siden. Nå har han gitt ut en ny bakomfilm, som forteller hvordan den orginale Flåklypa- filmen ble til. Karakteren Solan til høyre er den orginale dokka fra filmen. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Slik kunne Solan og Ludvig ha blitt

- Solan var opprinnelig en sigarrøkende og konjakkdrikkende småbølle.

- Det var hell i uhell at «Flåklypa Grand Prix» ble til. Det var en slags guds lykke, sier Remo Caprino.

Han er sønn av Flåklypa-regissør Ivo Caprino, og var også med på å skrive manus og var regiassistent og produksjonsleder under innspillingen. Dagbladet møter ham på Caprino Filmsenter på Snarøya, som han driver med sønnen Mario. De er nå ute med ny blu-ray-versjon av den gamle juleklassikeren. I en ny bakomfilm avslører Remo hvordan filmen ble til.

- Flåklypa startet som et samarbeid med NRK. Det skulle bli en tv -serie finansiert av NRK kalt Flåklypa TV- og Radio, skrevet av Kjell Aukrust, der vi sto for filmingen. Vi jobbet med det i nesten to år, før vi begynte å tvile, forteller han.

Da satt de med en film på rundt 30 minutter, og en snikende følelse av at Aukrusts humor kanskje ikke passet like godt på skjermen som i hans berømte tegninger og fortellinger. 

- Ikke bra nok  -Vi inviterte derfor de to sjefene i underholdningsavdelingen i NRK, Erik Diesen og Sverre Kristoffersen, til å se det som var produsert. Etterpå ble det helt stille og så sier Erik til pappa: «Ivo, dette holder ikke». Da gikk pappa i kjelleren noen dager, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var da ideen om en spillefilm dukket opp hos Remo, for karakterene hadde de jo allerede. Sammen med Ivo, Kjell Aukrust og hans journalistkollega Kjell Syversen skrev de så et helt nytt filmmanus, der både handlingen og karakterene ble helt forandret. I serien som var ment for NRK var Solan og Ludvig nemlig langt fra slik vi kjenner dem i dag. 

- Solan var opprinnelig en sigarrøkende og konjakkdrikkende småbølle. Han er også portrettert slik i Aukrusts tegninger. Ludvig var også langt fra den sjarmerende figuren vi kjenner i dag. Han var egentlig tegnet på oppdrag for en miljøvernorganisasjon. Han var en ganske grinete gubbe, sier Caprino og ler. 

Det var først i filmen at Solan, Ludvig og Reodor ble satt sammen til et trekløver for første gang, og Remo mener deres personligheter, som optimisten og pessimisten, har vært helt avgjørende for suksessen.

- Det er helt sprøtt å tenke på at det nærmest var tilfeldigheter som gjorde at filmen ble til, og her sitter jeg å snakker om det snart 40 år senere, sier Caprino. 

Ikke dårlig samvittighet Han føler på ingen måte dårlig samvittighet over at de fortsatt bruker filmen for det den er verdt. 

- Hvorfor i all verden skulle jeg ha det? Mange har et sterkt forhold til vår Flåklypa-film. Det finnes ikke datostempel på de fleste av våre filmer. Både Mario og jeg føler det derfor som en stor forpliktelse og ansvar å ta vare på Caprino-arven, sier han. 

I 2015 feirer «Flåklypa Grand Prix» 40 år, og Remo har allerede begynt å flørte med tanken om et nytt Flåklypa-prosjekt, som han gjerne skulle ha ferdigstilt til jubileet. 

- Det er nylig laget systemer der man kan gjøre 3D ut av 2D. Jeg har lest at George Lucas skal gjøre det med en av sine Star Wars-filmer. Det hadde vært så gøy å lage Flåklypa Grand Prix i 3D. Det er selvfølgelig et pris og kvalitetsspørsmål, men jeg sendte faktisk en forespørsel til Japan om det i går. Om George Lucas kan gjøre det, så kan vel vi også, sier han og ler.