Slik lagde de monsterbølgen

- Det mest avanserte vi noen gang har gjort.

(Dagbladet): Det har ikke vært gjort før, men det har vist seg å fungere helt greit å lage katastrofefilm på norsk.

«Bølgen» med Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp er sett av over en halv million på kino i Norge, har fått innpass på filmfestivaler som Toronto, London og Fantastic Fest, er omtalt som «en film som setter Hollywoods katastrofefilmer i forlegenhet» av filmnettstedet Collider, og er solgt til nær sagt hele verden - inkludert en distribusjonsavtale for kino i USA.

Nå avslører effektmakerne i det norske selskapet Gimpville hvordan de jobbet med de spektakulære effektene i filmen.

Avansert Gimpville står bak bildene der fjellet Åkerneset raser ut og ned i vannet, og scenene der tsunamien som velter innover fjorden og rammer tettstedet Geiranger med gruoppvekkende kraft.

- Åkerneset er den mest avanserte 3D-modellen vi noen gang har laget. Den er basert på høydedata og flyfoto som er kombinert med animasjonskontroller som gjorde at vi kunne sette det hele i bevegelse, og skape den timingen og tyngden vi ville på raset, sier Lars Erik Hansen i Gimpville i en video «Bølgen»-produsentene har offentliggjort.

Både selve fjellsiden, steinene, vegetasjonen og vannet er modellert som egne lag, slik at de kan kontrolleres separat.

Utfordring Hele ras-scenen skal ha utgjort 36 000 gigabyte med data, ifølge selskapet som tidligere har laget vanneffekter for blant annet «Max Manus» og «Kon Tiki».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- «Bølgen» bød på de samme utfordringene, men på mange flere nivåer. En bølge som bryter er den ultimate utfordringen i simulering. Det ble først mulig å gjøre for ett og et halvt år siden, da utviklingen av programpakker gjorde at også mindre selskaper kunne få tilgang åp teknologi som ikke tidligere var tilgjengelig, sier Hansen.

Oppsiktsvekkende nok er det ikke elementer av fotografi i scenen der vannet slår inn over Geiranger: Alt er modellert. Og siden alt i bildet knuses av vannmassene måtte alt gjenskapes i mintuøs detalj.

- Ofte når vi bygger slike hus lager vi bare det ytre skallet. Men siden det skulle rives fra hverandre lagde vi takstein, panel i veggene, vindusrammer, reisverk og elementer inne i huset for at det skulle bli troverdig, forklarer effektmakeren.

Oscar-kandidat Effektene er gruoppvekkende nok til at publikum på filmfestivalen i Toronto tirsdag spurte regissør Roar Uthaug om det var trygt å reise på ferie til Geiranger - et av Norges mest ettertraktede reisemål.

Det gjenstår å se om Oscar-juryen finner den norske katastrofefilmen verdig en nominasjon i kategorien for beste fremmedspråklige film, slik «Kon Tiki» ble for tre år siden. Filmen er uansett Norges offisielle kandidat i nominasjonskampen.