- VERDT MER ENN TUSEN ORD: Datingnettstedet OkCupid har eksperimentert med brukerne sine, og blant annet funnet ut at bildet brukerne velger seg, har langt mer å si enn det som står i profilteksten. Foto: Skjermdump/OkCupid
- VERDT MER ENN TUSEN ORD: Datingnettstedet OkCupid har eksperimentert med brukerne sine, og blant annet funnet ut at bildet brukerne velger seg, har langt mer å si enn det som står i profilteksten. Foto: Skjermdump/OkCupidVis mer

Slik lurte datingtjenesten brukerne sine trill rundt

- Vi eksperimenterer med mennesker.

(Dagbladet): Nylig fikk Facebook krass kritikk for å ha manipulert brukernes følelser.

Nå avslører grunnleggeren av datingnettstedet OkCupid, Christian Rudder, at også de baserer seg på å eksperimentere med mennesker.

- Jeg er den første som innrømmer det: Vi er kanskje populære, vi bidrar kanskje til mange fantastiske forhold, vi gjør kanskje bla, bla, bla. Men vi i OkCupid aner ikke hva vi gjør, skriver Rudder på nettstedets blogg.

Tuklet med matchprosenten Videre legger han til at «heller ingen andre nettsteder vet hva de gjør» og at de «finner ut av det ved å eksperimentere».

Eksperimentene innebar blant annet å tukle med nettsidens kompabilitetsdata slik at brukerne får inntrykk av at de er en bedre match enn det de faktisk er.

Rudder forteller selv i blogginnlegget sitt hvordan OkCupid i et eksperiment fortalte brukerne sine at de var en 90 prosent match, når de i virkeligheten matchet med 30 prosent.

- Når vi forteller folk at de er en god match, oppfører de seg som om de er det. Selv om de burde være helt feil for hverandre, skriver han i bloggposten.

Betydningen av bildebruk
Nettsiden testet også ut hvordan det fungerte i motsatt tilfelle, altså da de de fortalte par som egentlig var gode matcher, basert på informasjonen de selv hadde oppgitt, at de var mindre passende for hverandre. Resultatet viser at bare en tiendedel av disse parene tok kontakt med hverandre.

I et annet eksperiment, fjernet OkCupid profiltekstene til et utvalg brukere. Hensikten var å finne ut hvor stor rolle valg av profilbilde spiller, og i hvor stor grad brukerne velger etter utseende.

- I hovedsak, har teksten mindre enn ti prosent innvirkning på hva folk synes om deg. Så bildet ditt er verdt mer enn de mye omtalte tusen ordene, men de faktiske ordene dine er verdt... Nesten ingenting, skriver Rudder.

- Setter tilliten på spill - Dette viser hvor lett det er for et selskap å sette tilliten brukerne har til dem på spill, sier Daniel Tozer til BBC.

Tozer er advokat i advokatfirmaet Harbottle and Lewis, og opererer innen de teknologiske områdene.

- Det finnes vanskeligheter knyttet til beskyttelse av brukernes data når du bruker deres personlige informasjon, særlig når det viser seg at OkCupid faktisk endrer ting på siden. Hvis du gjør noe veldig uvanlig med folks data, og jeg er ikke i tvil om at det er tilfellet her, er det beste å få tillatelse fra brukerne i forkant, sier Tozer.

Rudder presiserer på bloggen at han er fullt klar over kontroversene som har herjet rundt Facebook. Likevel er det ikke med en angrende eller beklagende tone at han forteller om OkCupids eksperimentering.

- Hvis du bruker internett, er du et subjekt i hundervis av eksperimenter til enhver tid, på ethvert nettsted. Det er sånn nettsteder fungerer, skriver Rudder.

OkCupid ble lansert i 2004, og eies av IAC, som også eier blant annet Match.com og Tinder, samt nyhetsnettstedet Daily Beast.