FÅR REKLAME: Hver dag frakter nesoddbåtene tusener av Nesodden-folk til og fra jobb i Oslo. For lokalavisa Akershus Amtstidende (innfelt) er det ingen liten sak at Ruter nå vil skru på den forhatte reklamen på skjermene ombord. Foto: NTB Scanpix
FÅR REKLAME: Hver dag frakter nesoddbåtene tusener av Nesodden-folk til og fra jobb i Oslo. For lokalavisa Akershus Amtstidende (innfelt) er det ingen liten sak at Ruter nå vil skru på den forhatte reklamen på skjermene ombord. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik markerer lokalavisa at det blir reklame på pendlerbåten

- Vi har fått en del reaksjoner.

(Dagbladet): En stor, mørkegrå forside. Det møtte abonnentene av Nesodden-avisa Akershus Amtstidende i dag.

Det er imidlertid ikke noe som har gått galt - verken i redaksjonen eller på trykkeriet. Den grå flaten er en henvisning til dagens hovedsak - at Ruter har besluttet å ta i bruk reklameskjermene ombord på Nesodden-ferja.

Gikk i svart - Dette har vært en stor lokal debatt i flere måneder, med mye opprør og mange sinte stemmer. Ruter gjorde et forsøk med reklame på skjermene for noen måneder siden, og det framkalte storm og nærmest epileptiske anfall hos passasjerene, som liker å ha en uforstyrret båtreise, sier ansvarlig redaktør Jon Martin Larsen til Dagbladet.

- Så valgte Ruter å skru av, og nå har skjermene vært svarte i flere måneder. Så kommer sjokkmeldingen om at reklamen skal slås på igjen. Dermed gikk «Amta» i svart, forteller han.

Bare en tekst i liten skriftstørrelse nede i hjørnet avslører hva forsiden handler om: «Her kommer det reklame i løpet av uken - les side 4 og 5».

Dobbeltbetydning Larsen sier det redaksjonen har mottatt flere tilbakemeldinger på forsiden, og at de fleste syntes det er et morsomt grep.

Men noen har naturligvis også bemerket at det ser ut som om det er avisa som har tenkt å kjøre helsides annonser på forsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er en litt morsom dobbeltbetydning her, for en annen sak som har fått mye oppmerksomhet de siste ukene har vært min kommentar om mediebransjens utfordringer, og at lokalavisa - selv om den går bra på de fleste måter - er på vei inn i et krevende år, sier Larsen.

- Derfor har vi fått noen morsomme kommentarer om at vi skal selge forsieden til reklame. Jeg kan imidlertid berolige med å si at det aldri kommer til å skje at hele forsiden vår dekkes av reklame, sier redaktøren.

Bare 15 prosent reklame Ruter bekrefter overfor Dagbladet at det kommer reklame på båten skjermer, men sier det blir i et begrenset omfang.

- Det vi skal gjøre, er å samle sikkerhetsvideo, avviksinformasjon, informasjon om rutetilbudet, nyheter, værmelding og reklame på skjermer - istedet for å ha det på oppslag på båten. Reklamen vil utgjøre bare 15 prosent av det som vises på skjermene, sier Sofie Bruun, pressetalsperson i Ruter.

- Det er i dag slik at det er reklame på alle transportmidler i Ruters område - både på buss, trikk og bane og i leskur og på stasjoner, minner hun om.

- Nå blir det også litt på båt. Våre reklameinntakter utgjør 110 millioner kroner i året, og alt brukes på å lage et godt kollektivtilbud, sier hun.