HAR MANGE FANS: Facebookgruppa «SKAM» har samlet nærmere 30 000 tilhengere, og nå legger mange av dem ut egenproduserte videoer. Foto: NRK
HAR MANGE FANS: Facebookgruppa «SKAM» har samlet nærmere 30 000 tilhengere, og nå legger mange av dem ut egenproduserte videoer. Foto: NRKVis mer

Slik reklamerer fansen gratis for «Skam»

- Dette blir gjort uten at produsenten trenger å bruke en krone.

(Dagbladet): Engasjementet rundt tv-serien «Skam» vil ingen ende ta. Da serien hadde premiere i starten av mars fikk den terningkast seks av Dagbladets anmelder, og det ser ut til at publikum er enige.

Facebookgruppa «SKAM» har samlet nærmere 30 000 tilhengere, og nå legger mange av dem ut egenproduserte videoer.

I videoene har fansen samlet sine favorittøyeblikk, og videoene sendes fra en fan til en annen.

Konkurranse Seriens offisielle fanside på Instagram har over 20 000 følgere. De la også merke til de mange videoene som ble delt, og satte i gang en egen konkurranse.

 POPULÆRT:  NRK-serien «Skam» følger livet til disse jentene på Hartvig Nissen Videregående skole. (Fra venstre) Ina Svenningsdal (Chris), Ulrikke Falch (Vilde), Lisa Teige (Eva), Josefine Frida Pettersen (Noora) og Iman Meskini (Sana). Foto: NRK
POPULÆRT: NRK-serien «Skam» følger livet til disse jentene på Hartvig Nissen Videregående skole. (Fra venstre) Ina Svenningsdal (Chris), Ulrikke Falch (Vilde), Lisa Teige (Eva), Josefine Frida Pettersen (Noora) og Iman Meskini (Sana). Foto: NRK Vis mer

«Vi har sett at mange har begynt å redigere videoer av Skam (...) Derfor har vi lyst til å ha en konkurranse hvor du redigerer en 15 sekunders video (...) Vi trekker hele 3 stk. som har de beste videoene nå til søndag og videoene blir publisert på denne brukeren med din instagrambruker tagget», skrev de under et bilde på Instagram.

Høyskolelektor og medieviter, Cecilie Staude, tror at filmene lages fordi serien vekker mye engasjement.

- Det er mange som ser på og mange som er interessert i denne serien. Dette er bare en av de mange mulighetene vi har gjennom bruken av sosiale medier, sier hun til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gevinst for NRK Staude tror at denne typen videoer utløser en gevinst for NRK når de går viralt på sosiale medier.

- Hvis du klarer å utløse et engasjement og får brukerne til å dele innhold, så kan det ha en viral effekt som når veldig mye bredere ut til folk enn det du klarer alene. Dette blir gjort uten at produsenten trenger å bruke en krone, sier hun.

 MANGE MULIGHETER:  Cecilie Staude er Høyskolelektor på BI. Hun er også medieviter og mener at videoene bidrar til økt gevinst for produsentene. Foto: Privat
MANGE MULIGHETER: Cecilie Staude er Høyskolelektor på BI. Hun er også medieviter og mener at videoene bidrar til økt gevinst for produsentene. Foto: Privat Vis mer

Hun har ikke sett denne type videoer tidligere, men utelukker ikke at de finnes.

- Jeg har ikke sett dette før, men det trenger ikke å bety at det ikke har blitt gjort, sier hun.

Snakkis «Skam» har blitt en av vårens store snakkiser, og mye kan skyldes den omtalte publiseringsstrategien.

Hver dag legges det ut et nytt klipp, og alle klippene blir samlet til en episode som sendes på NRK hver fredag. I tillegg har alle karakterene har hver sin Instagram-konto, og det legges det ut bilder på seriens nettsider.

Etter fredagens episode var det mange som nesten ikke kunne vente med å se mer. Sjokket var derfor stort for mange da serien overraskende tok to ukers opphold.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få en kommentar fra NRK.
 

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram