Slik ser det ut på Grünerløkka etter verdens undergang

Se klipp fra kortfilmen «The Wall»

(Dagbladet): - Å lage denne filmen på et budsjett på 160.000 kroner, det er jo egentlig helt sinnssykt. Det hadde jeg ikke trodd var mulig engang.

Dette forteller kortfilmdebutant Lars Klevberg, som nylig hadde sin første visning av «The Wall» under kortfilmfestivalen i Grimstad, til Comoyo Filter.

Alternativ samtid I kortfilmen får vi et lite innblikk i hvordan det kan se ut på Grünerløkka i Oslo etter verdens undergang. Og det involverer ikke nødvendigvis «hundretusenvis av barnevogner linet opp foran kafedisker uten betjening»:

- Jeg hadde et veldig sterkt bilde av en mur, eller vegg, i hodet mitt, og av hvordan den var nødt til å se ut.  I Seilduksgata fant vi til slutt den rette veggen, som egentlig ligger på en gigantisk parkeringsplass, sier Klevberg.

Filmen ble skutt på tre dager i fjor høst, og handlingen er satt, forteller Klevberg, til en alternativ samtid. Bilopphuggerier ble kontaktet, gamle bilvrak ble transportert inn og mengder av søppel ble skaffet til veie.

- Målet var å få det til å se både støvete og fuktig ut, sier produksjonsdesigner Thomas Fosseli til Comoyo Filter. Han forteller at han lot seg inspirere av universene i filmer som «The Road» og «Children of Men».

- Symboltung «The Wall» fikk to såkalte «honorable mentions» under kortfilmfestivalen i Grimstad, der juryen uttalte følgende om filmen: «Et veldefinert univers med en stringent og konsistent fortalt historie, som hviler på en humanistisk idé og inviterer til meddiktning.»

- Det er nok en ganske symboltung film. Muren representerer mye forskjellig, og er også en slags kommentar til globaliseringen i verden, hvordan noen blir stående igjen på feil side og ikke får slippe inn og ta del, sier Klevberg.

Norsk Filminstitutt har nå tatt filmen inn under sine vinger, noe som kan gjøre veier til internasjonale filmfestivaler litt kortere i forkant av den internasjonale premieren i begynnelsen av neste år.