Slik skal «CSI»-skaperen tjene penger på tv-nedgangen

(Dagbladet.no): Stadig flere i tv-serienes målgrupper har vendt sin oppmerksomhet andre steder, skal vi tro «CSI»-skaper Anthony Zuiker.

- Jeg mistet åtte millioner seere på premieren forrige sesong. Hvor er de? De er på nettet. Folk forbruker mer og mer innhold på nettet ... dagens kringkastings-modell, spesielt når det gjelder reklame, er ødelagt, sa Zuiker nylig under markedskonferansen MI6 i San Francisco ifølge Reuters.

For å hente seerne tilbake, lanserer tv-produsenten nå ideen om cross blending storytelling, altså historiefortelling som er bundet sammen selv om den spenner over flere formater.

- Det involverer å hente en historie fra tv til nettet og videre til mobile enheter og spill, før det hentes tilbake til tv-en igjen. Vi må hente dem tilbake til tv-en, og ikke vekk fra den. Hvis du ikke tar vare på fjernsynet, vil laptopen dominere, sa Zuiker.

Tjene penger

Fordelen med en slik løsning er ifølge Zuiker at man kan tjene penger på alle plattformene, og dermed hente inn det programskaperne taper på tv-nedgangen:

- Folk som meg og mine ansatte vil måtte bygge inn nye elementer i manuset, der vi lanserer nye figurer, historieelementer og ting du kan sette pris på utover den ene timen med tv. Vi må lage innhold som er laget spesifikt for plattformen.

Foreløpige eksperimenter har vist at strømmen fra tv til nett fungerer. Ifølge Gamasutra økte trafikken på nettsiden Suicide Girls med over 60 prosent etter at den indirekte ble nevnt i en «CSI»-episode.

VIL TJENE PÅ TAPTE SEERE: «CSI»-skaper Anthony Zuiker (til høyre), her sammen med «CSI: Miami»-skuespiller David Caruso og produsent Ann Donahue. Foto: DAMIAN DOVARGANES / AP / SCANPIX
VIL TJENE PÅ TAPTE SEERE: «CSI»-skaper Anthony Zuiker (til høyre), her sammen med «CSI: Miami»-skuespiller David Caruso og produsent Ann Donahue. Foto: DAMIAN DOVARGANES / AP / SCANPIX Vis mer

Det samme skjedde da «Second Life» da den virtuelle verdenen ble nevnt - 75.000 mennesker logget seg inn der etter at tv-episoden var over.

Her hjemme i Norge har tilsvarende eksperimenter vist seg å være vellykkede. Da annen del av «Farmen» ble utsatt på grunn av Norge-Wales-kampen på TV 2 i februar, knelte nærmest TV2.no av det store trykket av tv-tittere som ville fortsette «Farmen»-opplevelsen på nett.

Fra tv til spill til tv
Det er allerede laget flere dataspill basert på «CSI», og nylig ble det også lansert en nettportal der brukerne kan trå inn i åstedsgranskernes verden.

Spørsmålet blir så hvordan Zuiker tenker seg å hente nett-, mobil-, og spillbrukerne tilbake til tv-skjermen. Ideen er å få seerne/brukerne såpass interessert i seriens handling at de skrur på tv-en for neste episode.

- På spillområdet må du for eksempel gi folk oppgaver, for eksempel å ta og laste opp bilder. Slik kan disse skape sine egne historier, som kanskje kan bli en del av tv-seriens forbrytelse. Selv om det kanskje ikke er akkurat det samme du tok bilde av, er du likevel med på opplevelsen, sier Zuiker ifølge Gamasutra.

De forskjellige «CSI»-seriene går fortsatt bra på tv verden rundt, men det er altså ikke nok for Zuiker:

- De dagene der man bare så en serie fra ni til ti på kvelden er omme. Alt vil forandre seg ... det er ikke noe som lenger vil fungere som en one-off.

Så kan man spørre seg hva fansen synes om at tv-seriene muligens vannes ut enda mer - kanskje er det en helt annen grunn til at seerne beveger seg vekk fra serien ...?

Slik skal «CSI»-skaperen tjene penger på tv-nedgangen