KLAR FOR NESTE SKRITT: Etter bare ett ordinært album - «My World 2.0», resten er juleplate, EP, akustisk versjon av albumet og filmmusikk - er Bieber allerede klar for å ta steget til å bli en «voksen» artist. Takket være signaturen til en kar som heter Scooter Braun. (AP Photo/Evan Agostini)
KLAR FOR NESTE SKRITT: Etter bare ett ordinært album - «My World 2.0», resten er juleplate, EP, akustisk versjon av albumet og filmmusikk - er Bieber allerede klar for å ta steget til å bli en «voksen» artist. Takket være signaturen til en kar som heter Scooter Braun. (AP Photo/Evan Agostini)Vis mer

Slik skal også du bli Justin-fan

Karriereløpet til Justin Bieber er lagt. Det handler om å tekkes et langt eldre og bredere publikum enn småjentene på Operataket.

Da Justin Bieber sveipet innom Norge denne uken, var det som en som en tornado kom inn i Oslo-fjorden og snudde byen på hodet.

Media dekket det hele minutt-for-minutt, som seg hør og bør når vår tids største popfenomen kom til Norge, og Biebers halvannet døgn i Norge ble belyst fra alle tenkelige vinkler. I fokus sto likevel titusener av skrikende og gråtende småjenter, desperate etter et lite glimt av den 18 år gamle kanadieren.

Men i kulissene bak de skrikende småjentene skjer det interessante ting rundt Justin Bieber.

På den ene siden casher han inn millioner av dollar ¬- 55 millioner i 2011, i følge Forbes - men som alle som har vært tenåringsidol sikkert kan fortelle deg: det kommer en dag da fansen plutselig oppdager at de er blitt voksne, og synes det er litt flaut å se bilder av seg selv skrikende på Operataket. Da bruker man ikke tusenvis av kroner på å shoppe Justin-effekter og kalle seg Belieber.

Det skal ikke skje med Justin Bieber. Karrieren har siden starten blitt orkestrert for langsiktighet. Etter bare ett ordinært album - «My World 2.0», resten er juleplate, EP, akustisk versjon av albumet og filmmusikk - er Bieber allerede klar for å ta steget til å bli en «voksen» artist. Takket være signaturen til en kar som heter Scooter Braun.

Fansen kjenner Biebers manager fra filmen «Never Say Never», mens Hollywood og amerikansk partybransje kjenner han som en av landets ivrigste og mest vellykkede unge entrepenører.

Scooter Braun startet karrieren som partyfikser da han gikk på college i Atlanta. Som 18-åring fylte han en lokal nattklubb med 1000 mennesker hver torsdag, og brukte pengene til å spre rundt seg med champagne og dyre vibber på en annen klubb hvor hiphop-eliten i Atlanta hang ut.

Slik ble han kjent med rapperen Ludacris, fikk jobb som executive marketing director i Jermaine Dupris plateselskap So So Def, og startet en karrierespiral som har gått veldig fort og veldig høyt opp.

I 2004 forsøkte Braun å investere i det da ukjente selskapet Facebook, men fikk svar fra Mark Zuckerberg at de ikke hadde flere åpninger for investorer. Dette avslaget gjorde at Scooter Braun bestemte seg for å aldri noensinne igjen gi seg før han fikk viljen sin.

Og det har stort sett gått slik Scooter Braun har planlagt, etter at han droppet ut av college som 19-åring. De som kjente Braun som ung og ivrig partyfikser, forteller at hans viktigste egenskap var å få et hvitt publikum inn på tradisjonelt svarte nattklubber, og hans evne til å få hvite sjefer til å stole på svarte artister i markedsføring.

Braun orkestrerte blant annet en avtale verdt 12 millioner dollar mellom Ludacris og bilmerket Pontiac, to år etter at Fox TV-programlederen Bill O?Reilly fikk stoppet Pepsis sponsing av Ludacris ved å anklage ham for å være en «thug» og være et dårlig forbilde.

I denne materien finner vi framtida til Justin Bieber. Helt siden starten har Braun passet på at Justin Bieber lener seg lett mot r&b/hiphop-markedet, fra Ludacris? gjestevers på «Baby» (fremdeles verdens mest sette video på YouTube), via mentorrollen til Brauns businesspartner og kamerat Usher, til høyst offentlig dialog med Kanye West på Twitter.

Samtidig er den nye singelen «Die In Your Arms» en tydelig hilsen til et spiselig Motown-uttrykk som både tanter, mødre og hipstere kan smile til.

Bieber skal se hvit ut, låte svart, blunke til tenåringsjentene og appellere til voksne. Dermed unngår han å bli som Backstreet Boys og New Kids On The Block (de gjestet nylig Oslo Spektrum sammen), som ble markedsført så ensporet da de hadde sin storhetstid på 90-tallet at de ender opp som retroartister uten nevneverdig musikalsk utvikling.

En tydelig inspirasjon til hva som skjer med Justin Bieber finner vi hos Justin Timberlake, barnestjernen som ble boybandsuperstjerne med N?Sync på midten av 90-tallet. Da han skulle ta steget over i voksenverden med solokarrieren og albumet «Justified», dukket han noe overraskende opp som gjest med kokainrapperne Clipse, før soloalbumet hans ble laget sammen med hiphop-produsentene i The Neptunes og samarbeidspartnerne ble Snoop Dogg, T.I. og den berømte Super Bowl-opptredenen med Janet Jackson.

Samtidig har Timberlake beveget seg bredt i popmarkedet gjennom solide popsingler og overraskende god innsats i filmer som «The Social Network». Han ble rett og slett en av verdens mest hyllede popartister, og det var det ikke mange som trodde da han spradet glisende rundt som Britney Spears? kjæreste og frontfigur i N´Sync som 19-åring. I likhet med Bieber, ble Timberlake stadig mer involvert i sin egen karriere. Han ble voksen, respektert og suksessrik.

Justin Timberlake er den åpenbare modellen, men Scooter Braun har nok også øyet mot enda større forbilder. Drømmen er å ta den musikalske ruten til barnestjerner som Michael Jackson og Stevie Wonder, artister som begynte som små, talentfulle kosedyr, men endte opp med å endre popmusikken.

Kan Justin Bieber gjøre det? Endre popmusikken?

Talentet er udiskutabelt når det gjelder sang og dans, tilstedeværelsen er unik, og Bieber selv står oppført som medskribent på 9 av 10 sanger på debutalbumet «My World 2.0». Bieber er allerede sirlig notert i historiebøkene, blant annet gjennom at han ble yngste mannlige soloartist på førsteplass på de amerikanske albumlistene siden nettopp Stevie Wonder toppet i 1963.

15. juni slipper Justin Bieber albumet «Believe». Da blir det nok flere rekorder.

Om du er en av de voksne som irriterte seg over at media ga mye oppmerksomhet til denne guttungen fra Canada denne uka, er det bare å stålsette seg.

Han forsvinner ikke.

Og går det som Scooter Braun planlegger, er du nok fan i løpet av noen år du også.

Les også: De hysteriske. Et forsvar for Bieber-fansen

Asbjørn Slettemark.  Foto: Erlend Aas / SCANPIX
Asbjørn Slettemark. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer