Slik skal Platekompaniet selge musikk på nettet

Med streaming rett rundt hjørnet.

||| (Dagbladet.no): I morgen åpner Platekompaniet dørene for sine digitale musikkbutikk på nettet, slik det ble varslet i forrige uke.

På en pressekonferanse i dag la de tre samarbeidspartnerne bak nettbutikken, Platekompaniet, Djuice og Aspiro, fram detaljene rundt konseptet.

Når brukerne i morgen får tilgang på nettbutikken, vil det, i tillegg til et rikt utvalg av internasjonale artister, være spesielt stort fokus på norske artister.

- Vårt mål er ikke bare å bli best på digital musikk i Norge, men også å ha et stort norsk repertoar. Norske artister fortjener også en digital salgskanal der de kan bli profilert, sa Sveiung Rindal i Platekompaniet under pressekonferansen.

DRM-frie MP3-filer
Musikkfilene som vil bli solgt på nettsiden vil være i mp3-format med en bitrate på 256kbp/s. Disse vil ikke være beskyttet med noe DRM-løsning, slik at du kan bruke filen fritt, uten sperrer, på egne avspillere. Filene vil likevel være tagget med brukerinfo, «for å sikre en viss grad av sporbarhet».

En sang vil, som på iTunes, koste åtte kroner. Et fullprisalbum koster 79 kroner, mens nice price-plater går til 69 kroner og plater til kampanjepris vil selges for 59 kroner.

Filene vil være mulig å laste ned flere ganger, og du kan også få dem levert tilpasset til flere plattformer. I framtiden planlegges det også støtte for flere filformater, som for eksempel Flac.

- Vi de som laster ned MP3-filer i morgen måtte betale for sangene på nytt når de legges ut i for eksempel Flac?

- Redownloads bør ikke være formatstyrt, så vi har ikke planer om å ta betalt flere ganger, sier Espen Lauritzen i Platekompaniet.

Usignede artister
- Vi anser ikke butikken som åpner i morgen for å være ferdig, og ønsker å gjøre mye som vi vil porsjonere ut i tiden som kommer, sier Lauritzen.

Spesielt to tjenester vil prege nettbutikken i fremtiden, tjenestene Juba og Wimp.

- Som det er blitt sagt: Scenen er en gammel gyngehest, gitaren er en skinke. Vi vil lansere Juba, en tjeneste der nye, usignerte artister vil få muligheten til å legge ut sine låter for digitalt salg via nettbutikken, sier Rindal.

Dette er en tjeneste som ifølge Lauritzen vil være idealistisk vinklet, der de kommersielle partene ikke legger opp til å tjene penger, men der pengene skal gå tilbake til artistene selv.

- Vi har ikke ambisjoner om å starte et plateselskap, men tenker at dette kan bli en ålreit måte å snappe opp ting og teste artister på, sier Lauritzen.

Går mot Spotify
Den andre tjenesten, Wimp, har allerede vært ute til alfatesting en liten stund. Streamingtjenesten, som er utviklet av Aspiro, tilbyr musikkstreaming over nett og mobil direkte til brukeren.

Denne tjenesten vil gå over i begrenset betatesting i juni, og planlegges som en integrert del av Platekompaniets tilbud på sikt. Planen er at Wimp, som foreløpig er et midlertidig navn på tjenesten, i tillegg til streamingløsningen også vil tilby kjøp og nedlasting av musikkfilene.

- Vi tror denne nedlastingen vil være en viktig del av opplevelsen. Tjenesten vil etter betalanseringen bli videreutviklet på basis av de erfaringene vi vinner. Vi må teste tjenesten, finne ut av prispunkter, forretningsmodell og hvordan lanseringen skal finne sted, sier Aspiro-sjef Per Einar Dybvik.

Wimp testes nå også på iPhone og iPod touch, under navnet iWimp. Aspiro jobber nå med å finne ut hvordan de kan få på plass filnedlasting via iWimp den ellers lukkede plattformen, og samarbeidet med Telenor-selskapet Djuice gir ifølge Dybvik god tilgang på Apple, som nå selger iPhone via Telenor.

- iPhone har et ganske proteksjonistisk system for musikknedlasting via iTunes, men vi ser nå på muligheten for lagring av cachede filer i iWimp, sier Dybvik til Dagbladet.no.

- Flere tilbud en fordel
- Hvilke fordeler ser dere for en slik samlet modell med både salg og streaming i et marked der aktører som iTunes og Spotify allerede har godt fotfeste på hver sine områder?

- Vi tror at det å kunne lage ett sted hvor man kan samle tilbudet, uten at man må velge ene eller det andre, kan være en stor styrke. Det gir oss også gode muligheter for ulike prisinsentiver, der du som forbruker for eksempel kan få tilgang på streaming om du kjøper et album, i stedet for å måtte betale fullpris hos flere aktører, sier Dybvik til Dagbladet.no.

- Vil ha stor effekt
- Dette er svært positvt. Platekompaniet har mest troverdighet blant den musikkinteresserte delen av befolkningen, som er veldig stor. Derfor der det veldig viktig at de nå også kommer på den digitale arenaen. Dette tror jeg kommer til å ha en stor effekt for norsk musikk, ettersom salget av digital musikk bare blir større og større, sier daglig leder Guttorm Raa i Warner Music til Dagbladet.no.

Raa mener det var viktig at Platekompaniet fikk på plass et samarbeid med Asprio om Wimp-tjenesten før lanseringen, slik at de ikke bare lanserte en ren nettbutikk.

- Med streamingløsningen vil de nå kunne være veldig fleksible. Og når det gjelder den varierende prisingen på album, er timingen veldig god. Nå skjer det veldig mye med digital prising, også i iTunes, og man får nå større mulighet til å følge opp prisene på en måte som fram til nå har vært mye enklere ved fysisk salg av musikk, sier Raa.


- Venter på FLAC

Dagbladets internettkommentator og tidligere musikkjournalist Jan Omdahl har tidligere skrevet at det haster om Platekompaniet skal lykkes. Han er også positiv til nylanseringen, men mener veien fram er lang:

- Det er mye kompetanse i dette samarbeidet. Det er spennende at de prøver å være flere ting på én gang gjennom å kombinere salg og streaming. Men suksesshistoriene så langt, som iTunes og Spotify, er enkle og tydeligere konsepter, så det gjenstår å se om forbrukerne vil ha alt på én polise. Det sterke norske fokuset er jo en åpenbar styrke, men det er uansett en solid utfordring å skulle konkurrere med iTunes og Spotify. Lykkes de, har Platekompaniet tatt datamaskinen og mobilen, sier Omdahl.

Han venter nå med spenning på de elementene Platekompaniet vil implementere i nettbutikken i tiden framover.

- Det som gjenstår da, er å ta stereoanlegget i stua. Jeg tror det er veldig smart om de lar folk laste ned Flac-versjoner med full cd-lyd uten merkostnad av titler de allerede har kjøpt den dagen det er tilgjengelig, sier Omdahl, som legger til at han foreløpig savner et sterkere fokus på sosiale funksjoner, på deling og anbefaling mellom brukerne.

LANSERES I MORGEN: Slik blir Platekompaniets nettside seende ut når den lanseres i morgen.
LANSERES I MORGEN: Slik blir Platekompaniets nettside seende ut når den lanseres i morgen. Vis mer