LADER OPP TIL EUROVISION: Mens forgjengerne hennes valgte bort promojobbing i forkant av Eurovision, har Stella Mwangi valgt en annen strategi. Hun har de siste dagene fartet mellom et titalls intervjuer og radiostudioer, på stemmejakt i Sverige og Danmark. I dag ankommer hun Eurovision-byen. Foto: Anders Grønneberg
LADER OPP TIL EUROVISION: Mens forgjengerne hennes valgte bort promojobbing i forkant av Eurovision, har Stella Mwangi valgt en annen strategi. Hun har de siste dagene fartet mellom et titalls intervjuer og radiostudioer, på stemmejakt i Sverige og Danmark. I dag ankommer hun Eurovision-byen. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Slik skal Stella sikre 12 poeng fra nabolandene

Stella Mwangi har vært på intensiv sjarmøretappe. - Helt bortkastet, mener svensk ekspert.

(Dagbladet): I dag lander Stella Mwangi i Eurovision-byen Düsseldorf. Fra i ettermiddag venter et intenst mediekjør fram mot semifinalen 10. mai.
Men Dagbladet kan i dag fortelle at Norges Eurovision-håp allerede har lagt bak seg en kort og intens frierferd i våre skandinaviske naboland.

Dermed har hun valgt en helt annen strategi for stemmesanking enn de to foregående norske MGP-vinnerne.

- Optimaliserer sjansene Fjorårets vinner Didrik Solli-Tangen ble kritisert for å være tilbakeholden og fraværende i media i forkant av Eurovision-finalen, mens Alexander Rybak ladet opp til utklassingsseieren på turné med «Bettan» og i studio hjemme i Norge.

Siden tirsdag har Mwangi på sin side fartet mellom et titalls intervjuer og radiostudioer, på stemmejakt i Sverige og Danmark.

- Vi synes det er for kostbart for Stella å ikke vise seg før Eurovision. Vi jobber selvsagt for å optimalisere sjansene hennes, sier Ida Lyxzen i plateselskapet EMI.

Intervjumaraton - I tillegg har Stella et album å lansere, og da er det alltid positivt å bli kjent i nabolandene. Dette er også del av en langsiktig strategi for å gjøre henne enda mer kjent i utlandet, sier Lyxzen.

I KØBENHAVN: Stella Mwangi har valfartet mellom intervjuer i Sverige og Danmark de siste dagene. Promoturen er både for å skape blest om det nye albumet hennes, og for å sikre nabostemmene til en eventuell Eurovision-finale. Foto: Privat
I KØBENHAVN: Stella Mwangi har valfartet mellom intervjuer i Sverige og Danmark de siste dagene. Promoturen er både for å skape blest om det nye albumet hennes, og for å sikre nabostemmene til en eventuell Eurovision-finale. Foto: Privat Vis mer

Hun forteller om et svensk publikum som allerede elsker Eidsvoll-jenta.

- Etterspørselen i Sverige er helt enorm. Antall intervjuer er nærmest fordoblet siden avreise fra Norge, sier Lyxzen.

Mens Mwangi i løpet av tre dager har besøkt 15 radiostasjoner og gjort en mengde presseintervjuer, reiste verken Rybak eller Solli-Tangen rundt i Europa for å sanke stemmer.

MGP-general Per Sundnes, tror det har å gjøre med at verken Solli-Tangen eller Rybak hadde store plateselskap i ryggen på det tidspunktet.

HOLDT SEG HJEMME: Både Didrik Solli-Tangen (t.v.) og Alexander Rybak valgte å bli hjemme i Norge før Eurovision-finalen. Foto: Håkon Eikesdal
HOLDT SEG HJEMME: Både Didrik Solli-Tangen (t.v.) og Alexander Rybak valgte å bli hjemme i Norge før Eurovision-finalen. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

- Det positive med denne turen er at svenskene og danskene får tilgang på Stella i et mye større omfang enn når hun er i Düsseldorf. Der skal folk fra 43 land snakke med henne, men nå har disse to landene fått en hel dag hver, sier Sundnes til Dagbladet.

- Spill på sjarmen Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i reklamebyrået Siste skrik, Elizabeth Hartmann, er ikke i tvil om at Stellas pr-strategi vil slå positivt ut. 

- Det er helt klart viktig å være til stede og skape entusiasme. Eurovision er et sirkus, og enten får man være med på det eller finne på noe annet. Stella passer inn i sirkuset, i positiv forstand, sier Hartmann.

Hun tror mange ser på Mwangi som spennende og litt eksotisk.

- Hun må spille på sjarmen, åpenheten og den smittende latteren. Folk blir glad når de ser henne.

Får ikke stemme President i Grand Prix-klubben, Morten Thommassen, sier det kan virke rart å promotere seg i Sverige og Danmark, siden de ikke kan stemme på Norge i semifinalen 10. mai.

FLOPPET: Charlotte Perrelli reiste Europa rundt og promoterte låta «Hero», men endte på 18. plass av 25 deltakere i Serbia i 2008. 
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
FLOPPET: Charlotte Perrelli reiste Europa rundt og promoterte låta «Hero», men endte på 18. plass av 25 deltakere i Serbia i 2008. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Vis mer

Han tror derfor apparatet rundt Stella allerede tenker fram mot finalen 14. mai.

- Likevel er det hva Stella gjør på scenen som teller mest. Det finnes artister som har vært i alle land på promotur, og likevel forblitt i semifinalen, sier han.