Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Slik skal Stella sikre 12 poeng fra nabolandene

Stella Mwangi har vært på intensiv sjarmøretappe. - Helt bortkastet, mener svensk ekspert.

LADER OPP TIL EUROVISION: Mens forgjengerne hennes valgte bort promojobbing i forkant av Eurovision, har Stella Mwangi valgt en annen strategi. Hun har de siste dagene fartet mellom et titalls intervjuer og radiostudioer, på stemmejakt i Sverige og Danmark. I dag ankommer hun Eurovision-byen. Foto: Anders Grønneberg
LADER OPP TIL EUROVISION: Mens forgjengerne hennes valgte bort promojobbing i forkant av Eurovision, har Stella Mwangi valgt en annen strategi. Hun har de siste dagene fartet mellom et titalls intervjuer og radiostudioer, på stemmejakt i Sverige og Danmark. I dag ankommer hun Eurovision-byen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

(Dagbladet): I dag lander Stella Mwangi i Eurovision-byen Düsseldorf. Fra i ettermiddag venter et intenst mediekjør fram mot semifinalen 10. mai.
Men Dagbladet kan i dag fortelle at Norges Eurovision-håp allerede har lagt bak seg en kort og intens frierferd i våre skandinaviske naboland.

Dermed har hun valgt en helt annen strategi for stemmesanking enn de to foregående norske MGP-vinnerne.

- Optimaliserer sjansene Fjorårets vinner Didrik Solli-Tangen ble kritisert for å være tilbakeholden og fraværende i media i forkant av Eurovision-finalen, mens Alexander Rybak ladet opp til utklassingsseieren på turné med «Bettan» og i studio hjemme i Norge.

Siden tirsdag har Mwangi på sin side fartet mellom et titalls intervjuer og radiostudioer, på stemmejakt i Sverige og Danmark.

- Vi synes det er for kostbart for Stella å ikke vise seg før Eurovision. Vi jobber selvsagt for å optimalisere sjansene hennes, sier Ida Lyxzen i plateselskapet EMI.

Intervjumaraton - I tillegg har Stella et album å lansere, og da er det alltid positivt å bli kjent i nabolandene. Dette er også del av en langsiktig strategi for å gjøre henne enda mer kjent i utlandet, sier Lyxzen.

I KØBENHAVN: Stella Mwangi har valfartet mellom intervjuer i Sverige og Danmark de siste dagene. Promoturen er både for å skape blest om det nye albumet hennes, og for å sikre nabostemmene til en eventuell Eurovision-finale. Foto: Privat
I KØBENHAVN: Stella Mwangi har valfartet mellom intervjuer i Sverige og Danmark de siste dagene. Promoturen er både for å skape blest om det nye albumet hennes, og for å sikre nabostemmene til en eventuell Eurovision-finale. Foto: Privat Vis mer

Hun forteller om et svensk publikum som allerede elsker Eidsvoll-jenta.

- Etterspørselen i Sverige er helt enorm. Antall intervjuer er nærmest fordoblet siden avreise fra Norge, sier Lyxzen.

Mens Mwangi i løpet av tre dager har besøkt 15 radiostasjoner og gjort en mengde presseintervjuer, reiste verken Rybak eller Solli-Tangen rundt i Europa for å sanke stemmer.

MGP-general Per Sundnes, tror det har å gjøre med at verken Solli-Tangen eller Rybak hadde store plateselskap i ryggen på det tidspunktet.

HOLDT SEG HJEMME: Både Didrik Solli-Tangen (t.v.) og Alexander Rybak valgte å bli hjemme i Norge før Eurovision-finalen. Foto: Håkon Eikesdal
HOLDT SEG HJEMME: Både Didrik Solli-Tangen (t.v.) og Alexander Rybak valgte å bli hjemme i Norge før Eurovision-finalen. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

- Det positive med denne turen er at svenskene og danskene får tilgang på Stella i et mye større omfang enn når hun er i Düsseldorf. Der skal folk fra 43 land snakke med henne, men nå har disse to landene fått en hel dag hver, sier Sundnes til Dagbladet.

- Spill på sjarmen Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i reklamebyrået Siste skrik, Elizabeth Hartmann, er ikke i tvil om at Stellas pr-strategi vil slå positivt ut. 

- Det er helt klart viktig å være til stede og skape entusiasme. Eurovision er et sirkus, og enten får man være med på det eller finne på noe annet. Stella passer inn i sirkuset, i positiv forstand, sier Hartmann.

Hun tror mange ser på Mwangi som spennende og litt eksotisk.

- Hun må spille på sjarmen, åpenheten og den smittende latteren. Folk blir glad når de ser henne.

Får ikke stemme President i Grand Prix-klubben, Morten Thommassen, sier det kan virke rart å promotere seg i Sverige og Danmark, siden de ikke kan stemme på Norge i semifinalen 10. mai.

FLOPPET: Charlotte Perrelli reiste Europa rundt og promoterte låta «Hero», men endte på 18. plass av 25 deltakere i Serbia i 2008. 
Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
FLOPPET: Charlotte Perrelli reiste Europa rundt og promoterte låta «Hero», men endte på 18. plass av 25 deltakere i Serbia i 2008. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Vis mer

Han tror derfor apparatet rundt Stella allerede tenker fram mot finalen 14. mai.

- Likevel er det hva Stella gjør på scenen som teller mest. Det finnes artister som har vært i alle land på promotur, og likevel forblitt i semifinalen, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media