- Slik skal vi dominere

Glem film og musikk. Spillbransjen mener de er størst om noen år.

LOS ANGELES (Dagbladet.no): Finanssentra som Wall Street følger nøye med. 25 milliarder i omsetning som gir 10 milliarder i overskudd. Det er ikke bare den nerdete femtenåringen som spiller lenger. I stedet er en tredjedel jenter og målgruppen mellom 18 og 34.

Overdådig

Spillbransjen har grunn til å være fornøyd med seg selv, og denne uka slår de virkelig på stortromma. Eectronic Entertainment Expo (E3) er spillbransjens overdådige feiring og utstilling av seg selv. Enorme harry-stander danner et lappeteppe der den ene milliardbedriften etter den andre skriker så høyt de kan for å nå fram i virvaret: Klokka 14.00 kommer pornostjerna Tera Patrick, sjekk soldaten foran Call of Duty-standen eller våpenutstillingen og vær så god her kan du posere med verdens deiligste brytedamer.

Og forresten, vil du ha en t-skjorte?

Men hvor går ferden videre? E3 er ti år, og i den anledning tok presidenten for bransjeforeningen Electronic Software Association, Douglas Lowenstein, på seg oppgaven med å se inn i framtida.

- Vi vil dominere underholdingsmarkedet. Men hvordan skjer det? Dette var temaet under et møte med media under E3.

To tanker

Vel, ifølge Lowenstein vil kjøperne forandre seg. I 2014 vil eksempelvis over 150 millioner amerikarne ha vokst opp med dataspill som en stor del av hverdagen. Det betyr at spillerne blir eldre, at de kan mer om spill og samtidig er vant til at spill er underholding for massene.

For å nå disse må spillutviklere ha to tanker i hodet samtidig: Spillene må være av en slik kvalitet at de sofistikerte har sansen, samtidig som de må være lette nok til at de store massene med folk også har det gøy.

En annen utfordring og mulighet er verdensveven. Lowenstein ser for seg at flere kjøper spill over nettet, og da må spillbransjen bruke hodet og tenke ut nye måter som får folk til å tenne på et spill. Han nevnte eksempelvis at folk kan kjøpe spill i episoder, omtrent som vi er vant til å se Venner for livet en halvtime i uka på tv.

Men viktigst er nettets unike muligheter til å bringe spillerne sammen. Spill sosialiserer der spillere fra verden møter hverandre i et virtuelt univers. Lowenstein dro frem et eksempel der du spiller Fifa-fotball og alle du møter på banen faktisk er spillere som sitter hjemme i stua.

Mer originalitet

Hva så med orginaliteten i spillbransjen? På E3 er det mye spill som er en forlengelse av noe Hollywood først har tenkt ut. For ikke å snakke om alle nummer to, tre og så videre-versjonene.

- Spill er snart så bilderealistiske som det er mulig å være. Det betyr at den utviklingsmuligheten snart lukker seg. Bransjen må derfor finne andre muligheter. 70 prosent av alle mannlige spillere vil ha flere originale spill og mindre lisensierte. Vi må konsentrere oss om å utvikle gode og nye historier, kunstig intelligens, nye måter å spille på og så videre, sier Lowenstein.

Satse på nye ting

Men ikke alt er rosenrødt i spillbransjens verden. Mye penger betyr at mye står på spill. Hva skjer med nyskapingen når du er nødt til å tjene en milliard første kvartal og kostnadene øker fordi det er så mye ny teknologi?

Da er det best å satse på det sikre. Lowenstein var likevel ikke spesielt nervøs. Ifølge ham må bransjen ut av sitt komfortable hi og satse på nye ting for å overleve.

- Det går bra nå. Men vi står foran en ny æra som garantert kommer til å inneholde to aspekter: Nye farer og nye muligheter.

<B>IVRIG:</B> Entusiastiske spillere kan boltre seg i spill i alle genre.
SPEKTAKULÆRT:</B> Det kan nesten virke som om E3-utstillingen har flyttet hele Las Vegas til Los Angeles. Lys blinker, lyd dunker over høyttalerne og det hersker i det hele tatt et slags multimedialt kaos i vestkystens engleby.
<B>FRAMTIDSSNAKK:</B> Spillbransjen opplever gigantsuksess for tiden, men spørsmålet er hva spillutviklerne skal gjøre for å holde på interessen til den stadig voksende spillmassen.