Slik skapes norske Youtube-fenomener

Amatørvideoene har fått produksjonsselskaper i ryggen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Youtube-kanaler er mer personlig og ekte sammenliknet med tradisjonelle medier. Mange føler nok at de blir kjent med dem som legger ut videoene, sier Henrik Hildre (24). 

Sammen med kameraten Jonas Lihaug Fredriksen (26) driver han den raskt voksende Youtube-kanalen Baibai og Huginn.

Kanalen er en del av sjangeren Let'sPlay, en svært populær kategori både internasjonalt, og nå også her hjemme. 

Sjangeren dreier seg rundt dataspill, og seere kan følge med når Hildre og Fredriksen spiller og kommenterer. 

Finnes det en hemmelighet? Å kunne tilbringe dagene med å lage videoer uten en sjef som puster deg i nakken, er nok fristende for mange. Men finnes det en oppskrift på hvordan man blir et Youtube-fenomen?

- Tja, man må i hvert fall være seriøs og legge ut videoer jevnlig. Dette er hardt arbeid, sier Hildre.

Videoblogger Stina Bakken er enig.

- Jeg jobber med blogg og Youtube 10-12 timer om dagen, forteller hun.

Hennes Youtube-kanal, Stina Blogg, dreies rundt det hun kaller «jenteting», og rommer alt fra trening til sminke. Bakken tror grunnen til at så mange liker hennes videoer, er at hun er «ekte».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer