Slik skapes norske Youtube-fenomener

Amatørvideoene har fått produksjonsselskaper i ryggen.

(Dagbladet): - Youtube-kanaler er mer personlig og ekte sammenli
knet med tradisjonelle medier. Mange føler nok at de blir kjent med dem som legger ut videoene, sier Henrik Hildre (24). 

Sammen med kameraten Jonas Lihaug Fredriksen (26) driver han den raskt voksende Youtube-kanalen Baibai og Huginn.

Kanalen er en del av sjangeren Let'sPlay, en svært populær kategori både internasjonalt, og nå også her hjemme. 

Sjangeren dreier seg rundt dataspill, og seere kan følge med når Hildre og Fredriksen spiller og kommenterer. 

Finnes det en hemmelighet? Å kunne tilbringe dagene med å lage videoer uten en sjef som puster deg i nakken, er nok fristende for mange. Men finnes det en oppskrift på hvordan man blir et Youtube-fenomen?

- Tja, man må i hvert fall være seriøs og legge ut videoer jevnlig. Dette er hardt arbeid, sier Hildre.

Videoblogger Stina Bakken er enig.

- Jeg jobber med blogg og Youtube 10-12 timer om dagen, forteller hun.

Hennes Youtube-kanal, Stina Blogg, dreies rundt det hun kaller «jenteting», og rommer alt fra trening til sminke. Bakken tror grunnen til at så mange liker hennes videoer, er at hun er «ekte».

LUKRATIV BRANSJE: Youtuberne Baibai og Huginn, samt Stina Blogg tjener godt på YouTube-kanalene sine. Foto: Sondre Formo Lindheim og Stina Bakken. Vis mer

- Jeg gir av meg selv, og er litt halvgæren i huet, sier hun når Dagbladet spør hvorfor hun har så mange følgere. 

- Må ha egen nisje - For å gjøre det godt på Youtube må man kunne tilby noe unikt. Man må ha sin egen nisje, mener høyskolektor på institutt for markedsføring ved BI, Cecilie Staude. 

I tillegg tilbyr youtuberne innhold de tradisjonelle mediene ikke har, forteller Staude.

Målgruppen til mange av Youtube-kanalene er gutter og jenter i 10-12-årsalderen.

- Det er en gruppe som har helt andre medievaner enn den eldre befolkningen, sier Staude. 

Forbilder Youtuberne fungerer også som forbilder for unge brukere. Ofte treffer Bakken fans på gata som ønsker å ta bilde av henne. 

- Jeg har mange som ser opp til meg, sier hun. 

For Hildre og Fredriksen er situasjonen ganske lik. Da de feiret 22 000 abonnenter denne uka, inviterte de hele fanskaren sin til feiring i Frognerparken i Oslo. 

- Det kom masse folk, og det ble ganske kaotisk, sier Hildre, som var gledelig overrasket over at et par foreldre også tok turen. 

- Det er fint at de prøver å sette seg inn i hva barna deres driver med, sier han. 

BENYTTER MULIGHETEN: Nils Ketil Andresen startet i 2014 et produksjonsselskap rettet mot YouTube. Vis mer

I videoen fra Frognerparken, som ligger nederst i saken, stimer rundt 50 barn rundt dem, med foreldre på slep.

Et marked i vekst Internasjonalt har mange livnært seg av Youtube-kanaler i flere år. Men i Norge har fenomenet foreløpig vært mer amatørpreget. Det er i rask endring. I fjor startet tidligere programdirektør i TV 2, Nils Ketil Andresen, et produksjonsselskap kun rettet mot Youtube. 

- Norge har ligget etter resten av verden når det kommer til profesjonaliseringen av Youtube, sier han. 

Andresen forteller at per dags dato er det kun en håndfull norske youtubere som livnærer seg helt og holdent av videoene sine. 

- Men det er i endring. Snart vil langt flere kunne jobbe heltid med Youtube, sier han.

Youtube har blitt lukrativt, og foreløpig er Andresens et av få produksjonsselskap som retter seg mot nettstedet. 

Vellykket samarbeid Stina Bakken lever av bloggen sin, og har nytt godt av samarbeidet med Nordic Screens.

Før hun begynte samarbeidet med produksjonsselskapet i september hadde hun 8000 abonnenter. Nå har hun 22 000.

- Jeg fikk mange gode tips fra Nordic Screens. Særlig har jeg lært at det er viktig å publisere videoer jevnlig, forteller hun.

Samarbeid med andre youtubere har også fungert bra for Bakken. 

Det er Nordic Screens som organiserer samarbeid mellom klientene sine. 

- Når flere youtubere samarbeider, får alle sammen mer trafikk. Det er en viktig del av å bygge en større fanskare, fortklarer Andresen.

Utfordrer tradisjonelle medier Youtube er spådd en stor vekst i de nærmeste år. Det har konsekvenser for tradisjonelle medier. 

- Youtube utfordrer tradisjonelle medier fordi vidoene er langt billigere å lage, i tillegg til at youtuberne skaper lojale fanbaser, sier Andresen. 

Se verdens første Youtube-video her.