Anmeldelse: «Birds of Passage»

Drama/thriller

Cristina Gallego, Ciro Guerra

Carmina Martinez, José Acosta, Natalia Reyes

22. februar 2019

«Pájaros de verano»

«Narkofilm om urfolk i Colombia.»

ILM: Filmer og TV-serier om narkosmugling, karteller og bandekriger er ikke akkurat mangelvare, men «Birds of Passage» har et utradisjonelt utgangspunkt. Filmen er fra og om Colombia, laget av paret Cristina Gallego og Ciro Guerra.

Gudfaren

Den er basert på autentiske begivenheter fra perioden 1960-1980, altså før den notoriske Pablo Escobar kom på banen. Dette er like fullt en «Gudfaren»-historie med alle obligatoriske ingredienser; familiefeider, hevndrap og massakre. Men «Birds of Passage» har den tilleggsdimensjonen at den forteller om hvorledes et tradisjonelt stammesamfunn, Wayuu, blir infisert av narkotikatrafikkens brutalitet.

Fredskorpset

Kontrasten mellom urfolkets gamle skikker, lover og ritualer og den moderne kriminalitetens overflod av penger og luksus, er slående. Filmens ramme er en gjeters sang om klanens historie; den utspiller seg videre i fem epoker kalt Villgress, Gravene, Velstand, Krigen og Limbo. Fra de første amerikanske Fredskorps-hippiene kom til Colombia og etterspurte marihuana – og delte ut anti-kommunistisk propaganda – og til Wayuu-folket dreper hverandre i indre oppgjør, er det av stor sosialantropologisk interesse å følge utviklingen.

Fra innvielsesritualer i stråhytter til tungt bevæpnede moderne festninger i ørkenen. Fra frakt på muldyr til raske jeeper og småfly. Fra streng æreskultur til kapitalistisk grådighet.

Vakkert fotografert

Filmen er blodig, men dveler lite ved selve voldshandlingene. Resultatene, derimot, vises i all sin gru. Den er like fullt vakkert fotografert, med nærbilder av fargerike fugler, gresshopper og naturelementer som fungerer som mystiske tegn og varsler i den tradisjonelle kulturen. Blant skuespillerne er det særlig Carmina Martinez i rollen som klanens øverste «gudmor» som imponerer med stri fasthet. Filmskaperne er de samme som sto bak svart-hvitt-filmen «Embrace of the Serpent» (2015), som også handlet om søramerikanske urfolk.

Men «Birds of Passage» er også en moderne thriller om opprinnelsen til en illegal, internasjonal virksomhet som har utviklet seg i eksplosiv fart.

.