Vy: Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Video: DagbladetVis mer Vis mer Vis mer

NSB og Nettbuss blir Vy:

Slik svarer Snøhetta på kritikken

- Vy er et veldig menneskelig navn, knyttet til følelser. Og det er det NSB og Nettbuss gjør.

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: Vy.

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha framtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

Endringen koster 280 millioner kroner, ifølge styreleder i NSB, Dag Mejdell.

- Entusiaster uten motstand

Språkrådets leder Åse Wetås gir Vy-navnet slakt, og sier ordet Vy er mest kjent blant kryssordelskere og de over 50 år. Førstelektor Karl-Fredrik Tangen hos Høyskolen Kristiania synes både navnet og begrunnelsen er pussig.

- Jeg synes dette bærer preg av at entusiaster uten motstand har fått dundre gjennom prosjektet, sier han til Dagbladet, og forklarer:

- Jeg synes det gamle navnet hadde kobling til praksis og realitet, mens det nye er luft. Jeg skulle virkelig ønske at det hadde vært mindre bomull, eller luft, som får det til virke som merkevaren er målet og ikke middelet, sier han.

Det er Norges mest internasjonalt berømte arkitekt- og designfirma, Snøhetta, som står bak konseptet Vy for NSB. De har blant annet tegnet signalbygget operaen i Bjørvika i Oslo.

- Hvis du skal være tidsriktig, stilig og reflektert, så går du til Snøhetta, samtidig så gir dette Snøhetta mulighet til å profittere på designavdelingen sin via arkitekturen som de har laget. De har ikke samme anerkjennelse som designbyrå, mener Tangen.

Svarer på kritikken

Sjefdesignere Mille Windfeldt og Marius Sunde hos Snøhetta har fått framlagt kritikken, og forteller overfor Dagbladet hvordan navnet Vy kom til.

- Sammen med NSB kom vi fram til hundrevis av ulike forslag. Vi vektet alternativene opp mot hverandre, og Vy ble tidlig en favoritt både her og hos NSB, sier de til Dagbladet.

Snøhetta forteller at de som en del av utviklingsprosessen har vært ute på gata for å teste folks assosiasjoner til fire-fem ulike navn.

- Da så vi at navnet Vy var ukjent for mange. Det er ikke moderne, men likevel norsk. Vi så det som en gyllen anledning til å bygge mening. Til å gi ordet betydning som «persontransport», og etter hvert bygge inn at dette er «det nye NSB».

Designerne understreker at dette er noe de forventer vil ta tid.

Bevisst valg

Det at navnet Vy ikke har noe med skinner, bane eller metall å gjøre, er bevisst.

- Det er et veldig menneskelig navn, knyttet til følelser. Og det er det NSB og Nettbuss gjør. De eier ikke skinner, og har heller ikke ansvar for signalsystemet - de har ansvar for å frakte mennesker trygt, sier designerne.

At enkelte har påpekt det de mener er likheter med andre logoer, som for eksempel logoen fra Ski-VM i 1982, tar Snøhetta med knusende ro.

- Folk vil fort kunne se likheter til andre ting, men designkonseptet handler om bevegelse. Det er det som er kjernevirksomheten. Noen kan ha assosiasjoner til togskinner og bilspor i veien, mens andre ser notesystem eller bevegelse i musikk.

- Hva fakturerte dere NSB for jobben dere gjorde?

- Det er spørsmål dere kan rette NSB, sier sjefdesignerne, og legger til:

- Vi har holdt på nå i godt over ett år med omprofileringen, og vi jobber fremdeles med identiteten. Utrullingen av den nye visuelle identiteten er en prosess som fortsetter til 2021.

Noen timer etter at Dagbladet publiserte en sak om at Snøhetta-regningen ble holdt hemmelig, snudde NSB, og oppga en sum Snøhetta har mottatt for «arbeid med Vy»: «4,4 millioner kroner per januar 2019». NSB informerer ikke om summen er blitt større i løpet av februar og mars.

- Ærefrykt

Designerne sier de har gått inn i prosessen med å utvikle navn og logo med en god del ydmykhet og ærefrykt, fordi NSB som merke har vært såpass godt innarbeidet hos folket.

- Vi vet at den norske befolkning har utrolig sterke følelser knyttet til NSB. Vi har forsøkt å forvalte de gode følelsene, og ta med det gode med NSB i framtida. Det mister de ikke under et nytt navn, og under en ny selskapsstruktur, sier de, og legger til:

- Vi er veldig imponerte over NSB - og nå Vy - over at de har valgt å gå den retningen de har gjort. Vi mener de viser at de har mot til å gå videre, være ambisiøse og ha vyer.