VIL VÆRE SOLA DI: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg vil være den livgivende planeten alle kretser rundt. Foto: Scanpix
VIL VÆRE SOLA DI: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg vil være den livgivende planeten alle kretser rundt. Foto: ScanpixVis mer

Slik vil Facebook bli webens sentrum

Du er den nye hyperlenken.

||| Som du sikkert har lest noen ganger før: Hvis Facebook var et land, ville det vært verdens tredje største. Mindre enn fire år etter at tjenesten ble åpnet for fri bruk i september 2006, har den mellom 400 og 500 millioner «innbyggere». Bare i Norge er det mer enn to millioner Facebook-kontoer, og trolig mer enn en million aktive brukere.

Målt i daglig mediebruk er fjesboka større enn både NRK P1 og VG.

DEN ER BLITT en samfunnskraft å regne med. Men det er ikke nok for Mark Zuckerberg, den 25-årige grunnleggeren.

Han vil at Facebook skal være selve navet i nettet.

Zuckerbergs visjon er en web der forbindelsene mellom mennesker er viktigere enn hyperlenkene vi klikker på.

Eller sagt på en annen måte: En web der Facebook er viktigere enn Google.

Målsettingen er for så vidt ikke ny. Dette har Zuckerberg snakket om siden 2007. Det nye er at Zuckerberg nå er i besittelse av et verktøy som gjør at mange tror han kan lykkes, langt på vei. Nyheten heter Open Graph, og skal gjøre det enda enklere å koble Facebook tett mot andre webtjenester, og Facebook-brukere enda tettere mot hverandre.

Her beskriver han konseptet på Facebooks blogg.

Facebooks nye oppfinnelse gjør det enklere å plassere innholdsmoduler fra andre nettjenester på en Facebook-profil, og å gi andre nettsider Facebook-funksjonalitet.

SAMTIDIG gjør teknologien det enklere å tilby den enkelte bruker skreddersydd informasjon. Når du klikker på en «liker»-knapp på en Open Graph-tilknyttet webside, sørger teknologien for at dine preferanser settes i system og følger deg videre på nettet. Systemet gjør det mulig å skreddersy informasjon basert på en brukers atferd.

Slik kan Facebook bli informasjonsnavet som sørger for at en nettavis tilbyr deg en skreddersydd forside med stoff tilpasset dine interesser, eller at en musikktjeneste kjenner smaken din. Samtidig får dine Facebookvenner se hva du liker, og hvor du fant det.

Her kan du lese hva Mashable og Techcrunch tenker om Facebooks planer om å underlegge seg weben.

DET ER IKKE BARE forrentningsmulighetene som er svimlende. Det samme er personvernutfordringene. Et system der Facebooks teknologi gir en rekke kommersielle webtjenester store mengder informasjon om dine nettvaner og preferanser, er ikke uproblematisk.

For konkurrentene, ikke minst i den kriserammede medieindustrien, er Facebooks imperialistiske prosjekt et tveegget sverd. På den en ene siden gjør teknologien det enklere for dem å bli en del av Facebook-økosystemet og det sosiale nettet. Man kan se for seg en modell der det er leserne som overtar distribusjonen. På den andre siden kan Facebook fort sluke dem med hud og hår.

WEBENS OPPFINNER, Tim Berners-Lee, snakker også om en framtidig web som i større grad forstår sine brukere, og som kan imøtekomme deres behov.

Men i motsetning til Berners-Lees semantiske web, er Zuckerbergs modell en plattform utviklet av én kommersiell aktør.

Zuckerberg ser nok for seg et digitalt solsystem, med Facebook som den livgivende sola alle kretser rundt.

Andre vil muligens se en dødsstjerne.