GENNIALT, EGON: Olsenbanden-filmene, som gikk sin seiersgang fra 1969 til 1999, startet alltid her - utenfor Oslo fengsel. Nå vil (fra venstre) Raymond Johansen,   Victoria Marie Evensen og Ulrik Imtiaz Rolfsen gjenreise Oslo som filmby. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
GENNIALT, EGON: Olsenbanden-filmene, som gikk sin seiersgang fra 1969 til 1999, startet alltid her - utenfor Oslo fengsel. Nå vil (fra venstre) Raymond Johansen, Victoria Marie Evensen og Ulrik Imtiaz Rolfsen gjenreise Oslo som filmby. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Slik vil «Johansen-banden» redde Harry Holes norskhet

Foreslår filmpolitikk for hovedstaden.

(Dagbladet): Ifølge de siste meningsmålingene kan Raymond Johansen (Ap) bli Oslos neste byrådsleder.

«Hjemme hos» Egon Mens Regjeringen i dag legger fram sin stortingsmelding om filmpolitikken, lanserer Raymond Johansen sitt forslag til filmpolitikk for hovedstaden.

Det gjør han foran byens mest ikoniske filmlocation - fengselsporten der Egon Olsen slipper ut i starten av de klassiske «Olsenbanden»-filmene.

Kan miste «Snømannen» Johansen (Ap) mener det sittende byrådets filmpolitikk - eller fravær av sådan - har skapt en situasjon der byen kan miste innspillingen av den kommende Jo Nesbø-filmen «Snømannen» til Stockholm.

- Stockholm og København ligger lysår foran Oslo på dette feltet.

- De har hatt en klar filmstrategi og et ønske om å utvikle seg som filmbyer. Oslos eneste filmpolitikk har vært å selge den kommunale Oslo kino, sier Johansen.

Seks punkter Sammen med bystyresrepresentant Victoria Marie Evensen og filmregissør og bystyrekandidat Ulrik Imtiaz Rolfsen, som sitter i partiets demokrati- og medieutvalg, lanserer han nå seks punkter for en ny filmpolitikk for hovedstaden:

• Et regionalt filmfond med en million kroner i egenkapital og tre millioner til fire års drift, som kan skaffe statlig og privat kapital til filmer i Oslo.
• Et regionalt filmsenter som med én million kroner i oppstartsgaranti kan dyrke unge filmtalenter.
• En kommunal insentivordning med tre millioner i oppstartsgaranti, som gjør det enklere og billigere å filme i Oslo.
• Et bidrag på halvannen million til en egen kino for visning av dokumentarer og kunstfilm.
• Økt støtte til filmfestivaler på to millioner kroner i fireårsperioden, pluss en halv million årlig til mindre festivaler og filmprosjekter.
• Jobbe for at den statlige filminnspillingsparken på Jar, som regjeringen vil selge, skal drives videre til et alternativ er på plass.

Savnet av filmpolitikk - Dette er overbygningen som kunne satt Oslo i stand til å støtte «Snømannen» med en gang, istedet for å komme viftende med sjekkheftet slik byråden gjorde etter at det ble kjent at filmen kunne havne i Stockholm. Den vil også gjøre Oslo attraktiv for kommende Harry Hole-filmatiseringer. Dette kan bli den største filmserien i vår levetid, mener Rolfsen.

Han har selv har laget filmer og tv-serier som «Izzat», «Haram» og «Taxi» i Oslo-gatene, og sier han selv har savnet en mer aktiv filmpolitikk i rådhuset.

- Det er paradoksalt at alle andre steder i Norge er tilknyttet regionale filmsentere og filmfont - unntatt Oslo, sier regissøren.

Evensen mener flere filminnspillinger i Oslo vil bidra til å knytte byen sammen, skape stolthet blant innbyggerne og bygge oppunder Oslo-identiteten.

- Oslo behøver ikke framstilles rosenrødt på filmlerretet for å få positive effekter. Det handler like mye om å vise fram mangfoldet og gjøre innbyggerne i stand til å se byen sin med et nytt blikk, sier hun.

- Velkommen etter, Johansen Byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V), sier at Johansen er sent ute, men synes det er hyggelig at han har blitt opptatt av filmpolitikk.

- Film er et viktig kulturuttrykk, og en stor kulturnæring i Oslo.

- Det er derfor vi vil legge frem en egen filmmelding for Oslo, og det er bra at flere partier engasjerer seg.

- Det stemmer at Stockholm og København ligger foran Oslo, men det er ikke langt. Sverige opprettet deres fond i fjor høst, fordi de merker konkurranse fra Göteborg og Malmö. I Norge er 80 prosent av norsk filmindustri lokalisert i Oslo, men det er bare bra at andre byer som Trondheim og Bergen nå bygger deres egen industri, sier Bjercke.

En neve dollar Bjercke mener Johansen ikke har satt seg spesielt godt inn i politikken, og at det er flåsete uttalt at Oslos eneste mål har vært å selge den kommunale Oslokinoen til danske Egmont. Han sier de har gjort mye mer enn det de siste årene, og at det ikke skal mer til enn en neve dollar for å gjøre hovedstaden til en bedre filmby.

- Ikke minst har vi jobbet i over ett år med å få «Snømannen»-produksjonen til Oslo.

- Vi sendte en forespørsel til Working Title, og har organisert og finansiert besøk av regissøren. Dessuten fikk vi på plass et tilbud til dem forrige uke.