LISTER MED INFORMASJON: På den «hemmelige» Facebook-sida kan du lese hva Facebook tror du interreserer deg for innenfor diverse kategorier, basert på hva du har klikka på tidligere. «Dyslexia awareness» var blant annet en interesse denne journalisten ikke ante at han hadde. Foto: Skjermdump / NTB Scanpix
LISTER MED INFORMASJON: På den «hemmelige» Facebook-sida kan du lese hva Facebook tror du interreserer deg for innenfor diverse kategorier, basert på hva du har klikka på tidligere. «Dyslexia awareness» var blant annet en interesse denne journalisten ikke ante at han hadde. Foto: Skjermdump / NTB ScanpixVis mer

Slik virker Facebooks «hemmelige» side

Lister opp informasjon om deg du ikke ante fantes.

(Dagbladet): Har du noen gang fått opp annonser for noe du absolutt ikke vedkjenner deg å ha klikka på eller interessert deg for?

Det er kjent at Facebook bruker informasjonen de samler inn for å skreddersy annonser som skal treffe på best mulig måte.

Det få derimot er klar over, er at man ved få enkle steg kan se hva nettstedet faktisk baserer annonseringen sin på.

Bortgjemt Under en rekke kategorier som «Forretningsvirksomhet» og «Livsstil», kan du se hva Facebook tror du er interessert i.

Listene treffer derimot ikke alltid spikeren på hodet.

Facebook-sida det er snakk om ligger såpass skjult til at man nesten må vite om den for å få tilgang. For å finne den må du først inn på innstillinger, og deretter klikke deg videre til «ads/annonser».

Etter det klikker man seg videre på «ads based on my preferences/annonser basert på mine preferanser». Så kommer det opp en blå knapp hvor det står «Visit Ad Preferences/besøk annonsepreferanser».

- Selge tær? Da får man opp ei side som viser hva Facebook tror du er interessert i. Det var Distractify som omtalte saken først.

Magasinet brukte sine egne ansatte som prøvekaniner for interessene sida lister opp, tingene Facebook tror du er interessert i. En av dem, som omtales som Veronica, fikk opp tær som ett av sine interressefelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva slags tåprodukter skal de prøve å selge meg? Kanskje bare ekte tær fra den dype delen av nettet, sier hun til nettsida.

Kan redigeres Under interessene dukker det opp mye forskjellig. Sist denne journalisten var i Kristiansand Dyrepark var han fem år gammel, men det dukker likevel opp som den største interessen under kategorien «Næringsliv».

Det samme gjør Elexia og Netflix, samt en hel rekke andre bedrifter Facebook bruker i sin personlige markedsføring. Resultatene varierer basert på hva du har engasjert deg i på nettet mens du har vært innlogga.

Trøsten er likevel søt, da man enkelt kan fjerne og endre interessene som er lista opp. Dette gjør at du selv kan stå ansvarlig for hva slags annonser Facebook viser deg. Det kan derimot ta tid å endre alt, ettersom dette er data som går hele veien tilbake til da vi først oppretta kontoene våre.

- Kan brukes til Facebooks fordel Kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, forteller til Dagbladet at det lenge har vært kjent at Facebook samler inn informasjon om brukerne.

At de selv nå får være med på å redigere informasjonen som brukes i målrettet markedsføring, tror han bare er positivt for selskapet.

- En må huske at Facebook ikke bare er en sosial plattform på nett, men også et milliardselskap. De tjener penger på informasjonen din, og at folk får bruke den til å lage annonser. At du redigerer hva du vil se, kan brukes til Facebooks fordel, forklarer Skåra.

Han mener at det i stor grad handler om klikkandel, og at Facebook tjener mer dersom annonsene treffer bedre enn før. Han tror derimot at dette kan sette i gang en tankeprosess hos brukerne, rundt hva man klikker på og hvorfor.

- At man får visualisert hva man faktisk holder på med på nettet kan sette i gang refleksjoner. Det kan hende flere blir bevisste eller varsomme av å vite om dette, sier Skåra.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram